Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija

Zatvori

Šibenik – Sustav javnih bicikala

PRIPREMA PROJEKTA: Pripremajući projekt i analizirajući njegovu provedbu na području Grada Šibenika provedeno je terensko ispitivanje tržišnog potencijala tijekom ljeta 2013 s tri osnovna pitanja: Biste li koristili javne bicikle u Šibeniku? Biste li koristili samo tijekom ljetne sezone ili cjelogodišnje? Koja je prihvatljiva cijena najma za vas?   Rezultat terenskog ispitivanja pokazao je kako […]

Glasaj

Opis

PRIPREMA PROJEKTA:

Pripremajući projekt i analizirajući njegovu provedbu na području Grada Šibenika provedeno je terensko ispitivanje tržišnog potencijala tijekom ljeta 2013 s tri osnovna pitanja:

  1. Biste li koristili javne bicikle u Šibeniku?
  2. Biste li koristili samo tijekom ljetne sezone ili cjelogodišnje?
  3. Koja je prihvatljiva cijena najma za vas?

 

Rezultat terenskog ispitivanja pokazao je kako je 60% ispitanika spremno koristiti javne bicikle, od kojih bi 38% tu uslugu koristilo cijele godine. Cijena od 5 kn/sat prihvatljiva je za 80% onih koji bi koristili javne bicikle. Ovi rezultati identificiraju tržišni potencijal od 48% (60% x 80%) populacije i turista.

 

U pripremi projekta definiran je:

-izniman turistički potencijal, potencijal posjetitelja kulturnih i zabavnih događaja te potencijal nautičara iz lokalne marine, koje treba koristiti kao pokretač razvoja sustava javnih bicikla tijekom ljetne sezone

-izniman potencijal u korištenju i razvoju sustava od strane mlađe populacije (studenti i srednjoškolci) tijekom zimskog perioda .

Imajući na umu zemljopisne značajke i prometnu infrastrukturu, zaključeno je kako je sustav javnih bicikla moguće razviti od Banja do Ražina cjelogodišnje, te prema Zablaću, Solarisu i Brodarici tijekom ljetne sezone. Veza s gradom Vodicama, te mjestima Jadrijom i Srimom nije moguća unutar iste mreže s obzirom na infrastrukturne barijere (državna cesta). No, također je zaključeno kako je moguća povezanost u jednu cjelinu moguća je uspostavom cjelodnevnih brodskih linija koje bi služile kao poveznica između sustava javnih bicikla Grada Vodica (kada i ukoliko ga razviju) i sustava javnih bicikla Grada Šibenika.

Pošlo se od pretpostavke kako je moguće implementirati dva modela:

 Sustav automatskog/bezkontaktnog najma bicikla (dugoročno rješenje)

 Sustav posrednog/manualnog najma bicikla (za potrebe pilot projekta)

 

PILOT PROJEKT:

U sklopu projekta INERMODAL osigurana su sredstva za provedbu pilot-projekta, te je Grad Šibenik osigurao korištenje 4 javne površine u razdoblju od tri mjeseca i manji dio troškova projekta u iznosu od 99.000,00kn. Proveden je postupak tzv. bagatelne nabave i kao dobavljač je odabrana tvrtka Sustav javnih bicikala d.o.o., koja se obvezala na pokrivanje troškova investicije i upravljanja projektom koji uključuju kupnju bicikala, terminala, parkirnih stalaka, softvera za kontrolu sustava, servis i redistribuciju bicikala, te troškove promotivnih aktivnosti s ciljem popularizacije ove nove usluge.
Stanice za najam javnih bicikala uspostavljene su 30 srpnja 2014.g. na sljedećim lokacijama: Gat Krka, Plaža Banj, trgovački centar Dalmare i turističko naselje Solaris. Ukupno je bilo raspoloživo 38 gradskih bicikala s 3 ili 8 brzina te 2 električna bicikla. Svi bicikli opremljeni su prednjim i stražnjim svjetlima, košaricom za prijevoz stvari, prednjom ručnom i stražnjom torpedo kočnicom. Bicikli su izuzetno robusni i otporni na sve vremenske uvjete, a u slučaju kvara osigurana je i redovna servisna služba koja ujedno brine i o optimalnoj raspodjeli bicikala na sve 4 stanice sistemom pravovremene redistribucije bicikala s one stanice na kojoj postoji višak bicikala na druge stanice gdje ih u datom trenutku nedostaje.

Građani, tj. potencijalni korisnici, su mogli za svega 40kn na http://www.nextbike.hr/hr/sibenik/ aktivirati svoj nextbike korisnički račun i na poklon dobiti dodatnih 40kn, te tako imati na raspolaganju ukupno 20 sati vožnje biciklima. Za one nesklone internetu, dodatne informacije su bile dostupne u Turističko-informativnom centru na rivi, u agencijama Nik i Magtours, u Raspršenom hotelu ili u poslovnici Autotransporta.

 

S obzirom da je projekt iznimno dobro prihvaćen od javnosti, posebice korisnika, a s obzirom na rezultate, odlučeno je da nakon pilot-projekta Grad Šibenik u potpunosti uvede ovaj sustav kao redovnu i dugoročnu dopunu javnom gradskom prijevozu.

 

UVOĐENJE SUSTAVA JAVNIH BICIKALA:

Grad Šibenik prijavio je projekt Gradski bicikli Šibenik na natječaj Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i to za sredstva  neposrednog sufinanciranja projekta poticanja čistijeg transporta +, te je Fond odobrio  95.000,00 kuna, odnosno 40% opravdanih troškova navedenog projekta u ukupnom iznosu od 237.500,00 kuna. Navedenim sredstvima dobiven je financijski poticaj za daljnji razvoj projekta, odnosno trajnu uspostavu ovog vida „zelenog“ i zdravog prijevoza

Nakon provedenog postupka nabave, 10. veljače 2015.g. sklopljen je ugovor između Grada Šibenika i Sustava javnih bicikala d.o.o. za postavljanje 4 stanice i nabave 20 bicikala, parkirnih stalaka i cjelovitog informatičkog rješenja za upravljanje sustavom javnih  bicikala.

Tako je 1. travnja 2015.g. kod  Nextbike stanice ispred Gradske knjižnice Grada Šibenika svečano pušten u rad sustav javnih bicikala u našem gradu. Nakon uspješno provednog pilot projekta tijekom kojega je registrirano više od 1000 korisnika ovog cjenovno najpovoljnijeg i najzelenijeg sustava gradskog prijevoza, Šibenik je i službeno postao prvi grad u Dalmaciji koji je uveo sustav javnih bicikala.

Kako bi se  unajmio bicikl, potrebno je obaviti jednostavnu i brzu registraciju u sustav putem web stranice http://www.nextbike.hr/hr/sibenik/ na kojoj se nalaze kratke upute, a na raspolaganju  je i call centar koji rad svaki dan od 06:00 do 22:00 sati, uključujući i vikende i blagdane. Aktivacija računa sada stoji 79 kuna i taj iznos ostaje na  korisničkom računu kao „kredit“ za iznajmljivanje bicikala pri čemu je svaki dan prvih 30 minuta besplatno, a jasno je da se u Šibeniku put između dvije najudaljenije točke u gradu bez problema može savladati u tom vremenu. Time je tarifni model sustava javnih bicikala u Šibeniku usklađen s tarifnim modelom, zasad zagrebačkog sustava, odnosno ubuduće i ostalim  nextbike sustavima u drugim gradovima u Hrvatskoj (kada i ukoliko uspostave sustav javnih bicikala). Jedan od ključnih benefita za krajnje korisnike jest taj da registracijom u Šibeniku korisnik stječe pravo korištenja nextbike bicikala i u drugim hrvatskim gradovima te u više od 80 gradova u Europi i svijetu

Svi bicikli opremljeni su automatskim Shimano mjenjačem s 3 brzine, prednjim i stražnjim svjetlima, košaricom za prijevoz stvari, prednjom ručnom i stražnjom torpedo kočnicom. Bicikli su iznimno robusni i otporni na sve vremenske uvjete. Visa Electron debitnom karticom,  SMS-om, a uoči turističke sezone 2015.g. uvodi se i gotovinsko plaćanje posredstvom fiskalne blagajne.

Bed & Bike Šibenik

Osnovni problem

OPĆENITO:
Grad Šibenik okružen je s nekoliko nacionalnih parkova i parkova prirode, te je ujedno u neposrednoj blizini većine jadranskih otoka. Poznat je po snažnom sjevero-istočnom vjetru, što je rezultiralo postavljanjem nekoliko vjetro-parkova u okolici. Zajedno s povijesnom i kulturnom baštinom sve te spoznaje potaknule su Grad Šibenik da se opredijeli za put prema gradu zelene energije. Brodske i autobusne linije idu u smjeru zelenih obnovljivih izvora energije, a ideja je da se i sustavom javnih bicikla, koji se idealno uklapa u „zelenu šibensku priču“, promijene navike građana, potičući ih da prijevoz automobilom i motociklom zamijene biciklima.
Šibenik je i službeno postao prvi grad u Dalmaciji koji je zahvaljujući inicijativi Gradske uprave, subvenciji Fonda za zaštitu okoliša i podršci Turističke zajednice Grada Šibenika pokrenuo sustav javnih bicikala. Nextbike sustav javnih bicikala u Šibeniku trenutno broji nešto više od 1000 registriranih korisnika kojima stoji na raspolaganju 20 bicikala, a Nextbike stanice dostupne su na četiri lokacije koje je Grad Šibenik definirao sukladno rezultatima pilot projekta financiranim iz EU projekta INTERMODAL. Projekt INTERMODAL (INTERmodality MOdel for the Development of the Adriatic Littoral zone) sufinancira Europska komisija u okviru programa IPA Jadranske prekogranične suradnje. Ukupna vrijednost projekta je 2.000.000,01 €. Vrijednost dijela projekta kojeg provodi Grad Šibenik je 200.000 €, od čega EU sufinancira 170.000 € (85%). Iz projekta INTERMODAL je u fazi pilot projekta uvođenja sustava javnih bicikala utrošeno 99.000,00 kuna.
Što se tiče razvoja sustava u gradu, moguće je naknadno premještanje stanica na druge lokacije za koje se pokaže da bi mogle imati dovoljno korisnika.

PROBLEM KOJI RJEŠAVA:
Javni bicikli dopuna su šibenskom javnom gradskom prijevozu i kao sustav koji se zasniva na ekonomski i ekološki održivom modelu, znatno pomažu u smanjenju prometnih gužvi, rješavanju problema parkiranja, doprinose zaštiti okoliša, obogaćuju turističku ponudu, pozicioniraju Šibenik kao poželjnu cikloturističku destinaciju, produljuju sezonu i općenito utječu na poboljšanje kvalitete života u gradu. Pored toga, sustav, u ovim kriznim vremenima, znatno štedi novac građana u gradskom prijevozu a ne treba zanemariti i iznimno pozitivan učinak bicikliranja na zdravlje, prvenstveno na krvožilni sustav.
Kod planiranja projekta, odnosno uoči uvođenja pilot projekta, uzeta je u obzir činjenica da je Šibenik, sa svojih 46.332 stanovnika, relativno slabo nastanjen grad s vrlo zahtjevnom cestovnom infrastrukturom i manjkom parkirališnog prostora u užem središtu grada.

Rješavanje problema

Sustav javnih bicikala donosi Šibeniku mnogobrojne koristi od javnog interesa; poboljšava imidž grada, omogućuje otvaranje novih radnih mjesta u sklopu projekta kao i u povezanim turističkim djelatnostima. Konkretan primjer je i stalni angažman socijalno-uslužne zadruge „Branitelj“ za servis i redistribuciju bicikala kao i povremeni angažman šibenskih studenata i maturanata za razna promotivna događanja vezana uz sustav javnih bicikala. Prema prvim pokazateljima (sustav je kroz pilot-projekt uveden 31. srpnja 2014.g,) projekt je obuhvatio sve pod 1) navedene probleme; neke rješava u potpunosti (ekonomski i ekološki održivi model, znatno pomaže u smanjenju prometnih gužvi, umanjuje probleme parkiranja, doprinosi zaštiti okoliša, obogaćuje turističku ponudu, pozicionira Šibenik kao poželjnu cikloturističku destinaciju, utječe na zdravlje korisnika i na poboljšanje kvalitete života u gradu), a za neke statistike je još prerano (primjerice produljenje turističke sezone), no svi dosadašnji pokazatelji upućuju a to da će ovaj projekt znatno doprinijeti i produljenju turističke sezone i unaprjeđenju biciklističke infrastrukture, te posljedično i povećanju tolerancije među raznim dionicima u prometu.
U pilot projektu je utvrđeno da se svakim biciklom u Šibeniku godišnje prijeđe 2372,5 km ili 6,5 km dnevno. Sustavom javnih gradskih bicikala na 4 lokacije s ukupno 20 bicikala pokrivaju se osnovne potrebe domicilnog stanovništva i turista u korištenju ovog vida javnog gradskog prijevoza.

DRUGA MOGUĆA RJEŠENJA:
Pored sustava javnih bicikala Grad Šibenik, u okviru projekta Intermodal, razvija i ostale sustave održivog, ekološki prihvatljivog, javnog prijevoza. Suočen s niskom populacijom i relativno malim brojem turističkih dolazaka na otoke šibenskog arhipelaga, usporedivo sa ostalim turističkim središtima na Jadranu, ali i kao moguće gradske dužobalne linije, Grad Šibenik odlučuje vlastitom inicijativom istražiti mogućnosti razvoja pomorske brodske mreže. Analiza tržišta, te ispitivanje tržišta provedeni tijekom ljetne sezone 2013 nameću rješenje integriranog prijevoznog modela, gdje se prigradski promet nadovezuje na gradsku prometnu infrastrukturu. Kada bude realiziran, šibenske brodske linije predstavljat će model razvoja brodskih linija za ostala središta na Jadranu. Projekt je to koji ima za cilj realizirati pomorski prijevoz putnika na komercijalnoj bazi koristeći suvremena tehničko-tehnološka rješenja u projektiranju brodova, oslanjajući se na energetski učinkovit pogon. Poslovni model prijevoza putnika koji je temelj ovog projekta oslanja se isključivo na ekonomski opravdanim pokazateljima a ne na državnim subvencijama, čime se znatno razlikuje od postojećih linija za pomorski prijevoz putnika.
Također je u pripremi i dokumentacija za prijavu za sredstva EU, u sklopu projekta UrbEco i nabava autobusa na električni pogon (za navedeni projekt, Grad Šibenik je dobio 1,3 milijuna kuna na natječaju Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture za izradu Master plana kao podloge za prijavu navedenog projekta za sredstva EU). Pored toga, u Šibeniku je dostupan i punjač za električna vozila na jednoj lokaciji (Vukovarska ulica), a druga lokacija je u pripremi (parking kod plaže Banj gdje se tijekom trajanja pilot projekta nalazila i jedna od stanica sustava javnih bicikala, a u planu je da se u sljedećoj fazi proširenja mreže stanica s javnim biciklima na tu lokaciju ponovo postavi nextbike stanica)
Kao inovativni, moderan i ekološki prihvatljiv sustav šibenski gradski bicikli odlično se uklapaju u vizuru grada i doprinose težnji gradske uprave da Šibeniku osigura dugoročno održive sustave urbane mobilnosti.

ZAKLJUČAK:
Sustav javnih bicikala, sa svojim posebnostima, uklapa se u potpunosti u priču o održivom javnom gradskom prijevozu Grada Šibenika. Projekt je realiziran u suradnji s tvrtkom Sustav javnih bicikala d.o.o. koja je osnovana 2013. godine. Licencirani je partner i ekskluzivni zastupnik njemačke tvrtke Nextbike GmbH iz Leipziga koja je prisutna u više od 80 gradova u 15 država na 4 kontinenta. Sustav javnih bicikala korisnicima omogućuje brz, jednostavan, jeftin i ekološki način prijevoza uz slogan: „Sjedni i vozi!“
Grad Šibenik odlučio se za navedenu tvrtku radi niza priznanja koje su primili za izvrsnost i kao društveno-odgovorna tvrtka; u ožujku 2014. nagrađeni su Zlatnim indeksom. Prema istraživanju Hendala studenti dvije godine zaredom Sustav javnih bicikala smatraju najboljom tvrtkom u kategoriji malih i srednjih tvrtki po društveno odgovornom ponašanju i doprinosu zaštiti okoliša. ekologiji. Sustav javnih bicikala proglašen je i najboljim startup-om hrvatskog zelenog gospodarstva 2014. godine. i nositelj je prestižnog Green Mark certifikata za izvrsnost. Također su dobitnici DM Green City nagrade za poseban doprinos zaštiti okoliša. Hrvatska udruga poslodavaca odala im je priznanje nagradom za poseban doprinos zaštiti okoliša za 2014.g. gdje su stajali uz bok korporacijama kao što je Ericsson Nikola Tesla. Ministarstvo poduzetništva nagradilo ih je bespovratnom potporom za proširenje mreže stanica s javnim biciklima i česti su gosti poslovnih skupova fokusiranih na društveno odgovorno poduzetništvo, zelene tehnologije i zaštitu okoliša. Pisma podrške tvrtki Sustav javnih bicikala upućena su iz Ureda predsjednika Republike Hrvatske, Savjeta za zelenu gradnju, Hrvatske turističke zajednice, biciklističkih udruga te drugih uglednih institucija, udruga i tvrtki.

Rezultati

Glavni rezultati projekta su više od 1000 registriranih korisnika, smanjenje emisije C02, pozitivni učinci na smanjenje problema s parkiranjem u središtu grada i u blizini rive, a daljnjim unapređenjem biciklističke infrastrukture ti problemi će se za većinu korisnika sustava u potpunosti riješiti. Ovaj projekt štedi proračunska sredstva jer uspostavom sustava javnih bicikala smanjuju se izdvajanja za pojedine komunalne stavke. Smanjuje se i potrošnja goriva ali i prometne gužve, naročito je to vidljivo tijekom turističke sezone.

MJERLJIVI REZULTATI:
Nakon 9 mjeseci rada sustava prijeđeno je 9.465,8 km i ako uspoređujemo automobil i bicikl radi se o uštedu emisije štetnih plinova u iznosu od: 2,5 tona CO2. Ušteda u potrošnji energenata na broj bicikala uz prosječnu potrošnju 10L/100 km iznosi 946 litara nakon 9 mjeseci rada sustava.

Troškovi projekta

Kako smo već naveli, za provedbu pilot-projekta, a u sklopu projekta INERMODAL Grad Šibenik je osigurao sredstva u iznosu od 99.000,00kn, dok je tvrtka Sustav javnih bicikala d.o.o. pokrila troškove investicije i upravljanja projektom koji uključuju kupnju bicikala, terminala, parkirnih stalaka, softvera za kontrolu sustava, servis i redistribuciju bicikala, te troškove promotivnih aktivnosti s ciljem popularizacije ove nove usluge.

Uvođenjem sustava u cijelosti, Grad Šibenik je uložio 140.500,00 kuna proračunskih sredstava, te 95.000,00 kuna su dobivena na natječaju Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Drugi učinci projekta

Primjer Šibenika slijedi i Grad Zadar koji je također raspisao natječaj za nabavu opreme. I tu ova pozitivna priča ne staje jer će ovo ljeto i u Gospiću osvanuti nextbike. Nextbike sustav javnih bicikala u Zagrebu i Šibeniku trenutno broji 6.500 registriranih korisnika koji su zajedno pedalirali više od 130.000km. Korištenjem takvog oblika prijevoza umjesto automobilskog smanjena je emisija ugljičnog dioksida za oko 35 tona. Korisnik koji se registrira u jednom gradu, nextbike bicikle može koristiti u više od 80 gradova u svijetu!
U okviru obilježavanja Europskog tjedna kretanja i u 2014.g. , a u sklopu projekta INTERMODAL, organizirana je prigodna akcija populariziranja vožnje biciklom. Svi zainteresirani građani mogli su se besplatno registrirati u Nextbike sustav a pritom su dobili i promotivnu majicu.

Korisnicima šibenskog Prihvatilišta za beskućnike 12. veljače uručena je donacija sakupljena tijekom humanitarne akcije „ Šibenik pedalira“: 1 kuna po prijeđenom kilometru za Prihvatilište. Akcija je provedena u suradnji Grada Šibenika, Nextbikea i Dalmare centra. Podršku projektu dao je i Konzum donacijom prehrambenih proizvoda namijenjenih korisnicima prihvatilišta.
31. ožujka 2015. u Gradskoj knjižnici su predstavnici tvrtke Nextbike i Turističke zajednice grada Šibenika predstaviti Bed&Bike koncept. Riječ je o mogućnosti da iznajmljivači smještaja svojim gostima kao dodatnu uslugu ponude najam bicikala iz sustava javnih bicikala.

Održivost projekta

Povećanjem broja korisnika, Grad Šibenik namjerava i širiti sustav javnih bicikala, a kako se stanice mogu lako demontirati, moguće je i njihovo premještanje na neku novu lokaciju, ukoliko se za to ukaže potreba. Naime, građani se kontinuirano anketiraju i ispituje se i analizira upotrebe sustava.
Također treba naglasiti kako će Grad Šibenik morati uložiti dosta napora (zahtjevna cestovna infrastruktura) u razvoj biciklističkih staza/koridora kao podlogu za daljnji rast sustava.