Predstavljena publikacija o obrazovnim nejednakostima u Hrvatskoj
Na okruglom stolu Mreže Cjeloživotno učenje za sve predstavljena je publikacija „Obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj – izazovi i potrebe iz perspektive dionika sustava“ koja donosi jedinstven pogled na obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj iz perspektive cijele obrazovne vertikale.
Prema podacima Eurostata broj četverogodišnjaka koji pohađaju sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj niži je od prosjeka Europske unije. Podaci prikupljeni istraživanjem PISA pak ukazuju na povezanost uspjeha učenika srednjih škola s njihovim socioekonomskim statusom, rodom te s pripadnošću geografskoj regiji. Hrvatska također ima i niži udio visokoobrazovanih od prosjeka Europske unije te vrlo nisko uključivanje odraslih u nastavak obrazovanja. Iza tih statistika stoji niz izazova i prepreka zbog kojih određene skupine djece, mladih i odraslih imaju manje prilika u pristupu obrazovanju, sudjelovanju u obrazovanju i uspješnom završavanju obrazovanja.
U Hrvatskoj je po prvi put pokrenuta mreža čiji je cilj upravo sagledavati problem obrazovnih nejednakosti u cjeloživotnom i sveobuhvatnom kontekstu. U razdoblju od listopada 2020. do listopada 2023. provodi se nacionalni projekt Tematska mreža: „Cjeloživotno obrazovanje dostupno svima”, koji sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda, koordinira Institut za razvoj obrazovanja, a Udruga gradova partner je na projektu. Cilj Mreže jest identificirati prepreke koje vode do obrazovnih nejednakosti u Hrvatskoj, od predškolskog do visokog obrazovanja, s ciljem donošenja preporuka za njihovo otklanjanje.
Prvi korak u radu Mreže, prije pripreme i provedbe znanstvenih istraživanja, bilo je utvrđivanje potreba. Stoga su provedene fokus-grupe s ključnim dionicima obrazovnog sustava u Hrvatskoj radi utvrđivanja mišljenja i stavova donositelja odluka i drugih relevantnih dionika obrazovnog sustava o problemu obrazovnih nejednakosti te mogućnostima njihova ublažavanja ili uklanjanja. Sukladno tome, Mreža je osnovala četiri tematske skupine koje su pripremile i provodile fokus-grupe u sljedećim područjima:
- rani i predškolski te osnovnoškolski odgoj i obrazovanje
- srednjoškolsko obrazovanje
- visoko obrazovanje
- obrazovanje odraslih.
U publikaciji Obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj: Izazovi i potrebe iz perspektive dionika sustava obrazovanja možete pročitati zasebne izvještaje za svaku provedenu fokus-grupu, kao i sintezu svih nalaza i zaključaka na temelju svih provedenih fokus-grupa na svim razinama obrazovanja.
Nalazi provedenih fokus-grupa služit će tematskim skupinama kao podloga za dizajniranje i provedbu posebnih znanstvenih istraživanja na svakoj razini obrazovanja. Izvještaj predstavlja prvi korak u pokretanju nacionalnog dijaloga o osiguravanju cjeloživotnog obrazovanja dostupnog svima te povećanju kvalitete i uključivosti cjelokupnog hrvatskog obrazovnog sustava.