CEMR o korištenju instrumenta za integrirane teritorijalne investicije – ITI
Vijeće europskih lokalnih i regionalnih vlasti (CEMR) objavilo je nalaze istraživanja o iskustvima primjene integriranih teritorijalnih investicija (ITI) među članicama EU. ITI je razvojni instrument koji omogućava integrirana ulaganja financirana iz više europskih javnih izvora. Nalazi pokazuju na postojanje raznolikih praksi među lokalnim vlastima,…
U prosincu 2013. Vijeće EU i Europski parlament usvojili su novu zakonsku regulativu o zajedničkim odredbama koji se tiču europskih razvojnih (strukturnih) fondova – The Common Provision Regulation (n°1302/2013). Regulativa je uvela ITI kao novi razvojni instrument koji sadrži jaku teritorijalnu dimenziju i tematski je usmjeren na postizanje ciljeva zadanih strategijom Europa 2020.
Svrha ITI-a jest koordinacija više različitih sektorskih politika na određenom zemljopisnom području (npr. pojedinačni grad, pojedine gradske četvrti, šira urbana područja s uključenim prigradskim ili ruralnim naseljima, metropolitanska područja, izolirane regije, nacionalni parkovi, pogranična područja i slično). Tematski ciljevi pojedinih ITI-ja određuju se zasebno za svako ciljano područje, od prometa (npr.integrirani prometni sustavi) preko okoliša i klimatskih promjena do jačanja tržišta rada i razine zaposlenosti (npr. promicanje malog poduzetništva).
U okviru priprema za financijsku perspektivu EU 2014-2020, istraživanje CEMR-a pokazuje da, 15 od 22 ispitane države članice namjeravaju koristiti instrument ITI za adresiranje određenih razvojnih problema u posebno definiranim područjima. Tako Bugarska, Nizozemska, Poljska i Slovenija uvode ITI dok se Austrija, Danska, Italija i Španjolska nisu odlučile za tu opciju.
Primjerice, Nizozemska planira četiri ITI-ja koji obuhvaćaju područja najvećih gradova (Amsterdam, Rotterdam, Haag i Utrecht) i usmjereni su na podršku održivog zapošljavanja i mobilnosti radne snage uz promoviranje socijalne inkluzije i borbe protiv siromaštva. U razdoblju od sedam godina, spomenuti ITI-ji bit će financirani iz Europskog fonda za regionalni razvoj (46 milijuna €) i Europskog socijalnog fonda (25 milijuna €).
S druge strane, u flamanskom dijelu Belgije planirana su tri ITI-ja koji obuhvaćaju nekadašnja industrijska područja sada pogođena teškom socio-ekonomskom situacijom. Njihovi ciljevi su povećanje stope zaposlenosti, stvaranje novih poslova, promicanje poduzetništva i inovacija te prelazak na gospodarstvo s niskim udjelom ugljika.
Među ispitanicima CEMR-ovog istraživanja identificirano je nekoliko poteškoća s kojima su se susretali prilikom dizajniranja ITI programa. U najvećem je postotku prijavljen problem kasnih odluka na nacionalnoj razini o uvođenju ITI što se izravno odrazilo na kvalitetu provedenih savjetovanja u vezi izrade ITI strategija, izbora upravljačkih struktura, određivanju ukupnog budžeta te pripremi izmjena nacionalnih zakonodavstava (Iako nije bila dio ispitivanja, Republika Hrvatska se suočava s gotovo identičnom situacijom: javno nisu poznati konačni detalji oko ITI-ja). Pored toga, nedostatak jasne vizije i razumljivih pravila Europske komisije o ITI navedeni su kao drugi učestali razlog zašto pojedine članice nisu izabrale i taj instrument razvoja.
Čitavi izvještaj možete preuzeti s internet stranica CEMR-a.