Gradovi koriste European City Facility za promjene u urbanoj mobilnosti

Suočavanje s klimatskom krizom i ekstremnim vremenskim neprilikama podrazumijeva razvoj i širenje rješenja za dekarboniziranu urbanu mobilnost. Gradovi Cres, Križevci i Poreč jedni su od dobitnika EUCF potpore koju koriste pri izradi investicijskih koncepata za ulaganja u zelenu tranziciju. U nastavku pročitajte kakve su vizije njihove budućnosti kada je riječ o održivom urbanom prometu.
Europska komisija potiče nastojanja i planove gradova za adresiranje urbanih izazova poput prometnog zagušenja, emisije štetnih plinova i buke. Fokus intervencije treba biti na pješacima, javnom prijevozu i biciklizmu, što uključuje i prioritizaciju nulte-stope emisija za gradska vozila, izgradnju naprednih sustava gradske logistike, modernizaciju multimodalnih centara te prateće, nove digitalne usluge. Gradovi su nositelji gospodarskog i kulturnog razvoja EU-a, no moraju biti pogodna mjesta za život građana i za putovanje putnika, pa je transformacija urbane mobilnosti u sigurnu, pametnu i održivu, vrlo bitan element u postizanju zadanih ciljeva Europskog zelenog plana!
European City Facility (EUCF) jedan je od alata koji omogućuju gradovima lakšu tranziciju. Suočeni s ograničenim kapacitetima u izradi svojih strateških, operativnih ili investicijskih planovima, gradovi se oprezno odlučuju za ulaganja u kompleksna i dugoročna rješenja za svoje klimatske ili energetske potrebe. Za tu svrhu EUCF pruža stručnu i financijsku podršku gradovima u pripremi potrebnih analiza (npr. pravnih, ekonomskih, tržišnih…) i studija izvodljivosti te daje pomoć u organizaciji i koordinaciji procesa izrade investicijskog koncepta, pri čemu osiguravaju financijska sredstva u iznosu od 60.000 eura. Na tri poziva za prijave gradova koje je organizirao EUCF u protekle dvije godine, uspješno se javilo deset hrvatskih gradova, od kojih dio, poput Cresa, Križevaca i Poreča, svoju zelenu energetsku tranziciju vide kroz promjene u gradskoj mobilnosti!
Održiva otočna mobilnost
Grad Cres nositelj je projekta CLINEMI koji se provodi na području otoka Krka, Cresa i Lošinja te ukupno obuhvaća devet jedinica lokalne samouprave. Projekt će omogućiti izradu investicijskog koncepta čiji je cilj dekarbonizacija cestovnog prometa na navedenim otocima, s obzirom na postojeći potencijal za smanjenje emisija CO2 u sektoru prometa.
U sklopu projekta analizirat će se i predložiti daljnje širenje punionica za električna vozila, identificirati rješenja za elektrifikaciju parkirališta, korištenje sustava javne rasvjete kao punionice bicikala te predložiti modele proširenja sustava iznajmljivanja e-bicikala s otoka Krka na Cresko-lošinjsko otočje i razvoj sustava za dijeljenje električnih automobila.
”Smatram da jedinice lokalne samouprave, komunalna poduzeća i stale javne ustanove moraju biti predvodnici tranzicije prema čistoj energiji i svojim primjerom ukazati poslovnom sektoru i građanima put kojim treba ići. Od iznimne je važnosti što ovaj projekt provodimo u suradnji s ostalim gradovima i općinama s područja kvarnerskih otoka jer će nam jedino integrirani pristup i agregiranje omogućiti odgovarajuću razinu učinkovitosti novih sustava i brzi povrat investicije,” ističe Marin Gregorović, gradonačelnik Grada Cresa.
Strateški projekt sjeverozapadne Hrvatske
Integrirani pristup u rješavanju svojih izazova provodi i grad Križevci, što se vidi u projektu koji ima podršku EUCF, a riječ je o planu izgradnje fotonaponske elektrane, elektrolizera za vodik te terminala za intermodalni prijevoz. Energijom proizvedenom u fotonaponskoj elektrani proizvodio bi se tzv. zeleni vodik kojim bi se putem instalirane punionice na prostoru intermodalnog terminala snabdijevali teretni kamioni i vlakovi.
Riječ je o jedinstvenom projektu te vrste u Hrvatskoj kojim bi Križevci postali ključna točka na Mediteranskom koridoru TEN-t mreže što bi omogućilo daljnji razvoj poslovnih zona i cijelog područja te kreiralo nove mogućnosti za razvoj i poslovanje. Izgradnja fotonaponske elektrane financirala bi se dijelom iz građanske energije čime bi se potaknulo aktivno uključivanje građana u energetske zajednice. Dodatnu korist ovog projekta građani bi imali izmještanjem teretnog prometa iz centra grada čime bi se smanjila buka i ispušni plinovi.
„Sredstvima EUCF-a radimo prve korake prema realizaciji velikog i značajnog projekta koji će imati transformativni učinak na lokalnu zajednicu, lokalno gospodarstvo te pridonijeti da Križevci postanu zelen i održiv grad. U konačnici, grad bi mogao postati važno logističko središte Republike Hrvatske, povećati zapošljavanje i razvijenost regije te prihode i dohodak stanovnika. Osim lokalnim gospodarstvenicima, ovaj projekt znatno će poboljšati i olakšati izvoznu strategiju i regionalnim gospodarstvenicima,“ naglašava gradonačelnik Mario Rajn, gradonačelnik Grada Križevaca.
Suradnjom do dekarbonizacije prometa
Treći primjer gradova koji koriste EUCF za pripremu vrijednih ulaganja u urbanu mobilnost dolazi nam iz suradnje Grada Poreča i Grada Pazina pod imenom ”Sustainable Urban Mobility And Transport”. Projektom je cilj analizirati trenutno stanje u sektoru prometa te mapirati potencijal i potrebe dva grada za uvođenjem inovativnih rješenja, tehnologija i koncepata, sve s namjerom postizanja nulte emisije CO2, odnosno dekarbonizacije sektora prometa.
Nakon provođenja pilot projekta javnog gradskog prijevoza mini busom na električni pogon, ovo je logičan korak u planiranju daljnjih aktivnosti kojima će se poticati održiva mobilnost te razvoj multimodalnih modela prijevoza putnika čime će se direktno utjecati na smanjenje kako emisija CO2, tako i negativnih utjecaja na okoliš na području grada.
”Grad Poreč ima jasne namjere i ambicije postizanja ciljeva energetsko-klimatskih politika Europske unije te provedbu mjera prilagodbe i ublažavanja klimatskih promjena. Prema podacima iz Akcijskog plana energetski i klimatski održivog razvoja Grada Poreča – Parenzo za period do 2030. godine (SECAP), u ukupnoj potrošnji energije, sektor prometa sudjeluje s 47% i odgovoran je za više od pola sveukupnih emisija na području Grada Poreča (59%), što upućuje na činjenicu da će, na putu ka postizanju klimatske neutralnosti, najveće iskorake trebati učiniti upravo u sektoru prometa,“ podsjeća Loris Peršurić, gradonačelnik Grada Poreča.
O investicijskim planovima drugih gradova dobitnika, poput Rijeke, Karlovca i Velike Gorice možete pročitati u prošlogodišnjem članku, a novu priliku za prijavu svog grada na posljednji EUCF poziv gradovima možete očekivati u lipnju.
Za više informacija pratite vijesti na stranicama Udruge gradova- nacionalne EUCF mreže za Hrvatsku.