Mišljenje – Zakon o održivom gospodarenju otpadom

Udruga gradova očitovala se na prijedlog Zakona o održivom gospodarenju otpadom.

Itekako svjesni da je zbrinjavanje i gospodarenje otpadom od iznimnog značaja za sve lokalne jedinice, za građane i nevladine organizacije, jednako tako i za Republiku Hrvatsku i tijela središnje državne vlasti, premda su ingerencije i konkretizacija zakonskih i podzakonskih odredaba pretežito u nadležnosti i na trošak lokalnih jedinica, predlagatelju i resorno nadležnom Ministarstvu skrenuli smo pozornost da provedbu javne rasprave u vrijeme trajanja izbornih rokova i radnji smatramo ne samo neprimjerenim, već i tendencioznim.

Predizborno vrijeme i vrijeme konstituiranja gradskih vijeća svakako nije razdoblje koje dopušta posvećenost i fokusiranje na izmjene normative, a svakako nije najbolje razdoblje za provedbu javne rasprave o temi takvog značaja kao što je gospodarenje otpadom. Lokalne jedinice jednostavno nisu imale dovoljno vremena za pripremu i očitovanje na rješenja koja su predložena Nacrtom, ponegdje nisu imale čak ni saznanja o početku i trajanju rasprave.

Posljedično tome nije postignuta dovoljna razina saznanja o učincima i posljedicama koje će usvajanje ovoga Zakona prouzročiti, a to je sukladno domicilnom zakonodavstvu kao i pravnoj stečevini Europske unije, jedna od temeljnih obaveza predlagatelja propisa. Posebno je to bila zadaća predlagatelja ovako značajnoga Zakona koji je lokalnoj samoupravi donio čitav niz novina, novih obaveza i odgovornosti te je pred lokalne jedinice postavio mnoge financijske i strukturne izazove i potrebe za prilagodbama.

Dodatno, izrazili smo nepodijeljeno protivljenje izdvajanju djelatnosti prikupljanja otpada iz komunalnih djelatnosti, tim više što takva praksa nije dijelom europske pravne stečevine, niti je ustanovljena direktivom, uredbom ili bilo kojim drugim pravnim aktom visokog stupnja obvezatnosti. Čak štoviše, sukladno pravnoj stečevini EU svaka država članica može, sukladno svojim specifičnostima i potrebama, definirati model i rješenja koja ocijeni primjerenima i optimalnima. Argumentaciju smo pronašli u tome da u Europskoj uniji ne postoji jedinstvena stambena i komunalna politika te je na svakoj od zemalja članica da pronađe najbolji nacionalni model za rješavanje spomenutih pitanja.

Ocijenili smo da se ovim Nacrtom zakona komunalna poduzeća svode isključivo na pružatelje usluga te da se zanemaruju dosadašnje uspješne aktivnosti u području edukacije, ulaganja u sustave odvojenog skupljanja otpada te uspostavljanje cjelovitih rješenja postupanja s otpadom. Slijedom svih iznijetih argumenata, kao nacionalna organizacija gradova iskazali smo jedinstveno stajalište da se donošenje i primjena Zakona o održivom gospodarenju otpadom – moraju odgoditi te smo upozorili na mogućnost nastupanja dugoročne i teško popravljive štete ukoliko se usvajanju tako bitnog Zakona pristupi ishitreno i nepripremljeno.

Mišljenje na ODRŽIVO GOSPODARENJE OTPADOM – lipanj 2013