Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija

Zatvori

20. prosinac. 2020.

N 470 – brza cesta puna inovacija

Prošli je mjesec u promet puštena 17 kilometara duga obnovljena dionica brze ceste između Zoetermeera i Delfta u nizozemskoj provinciji Zuid-Holland. I sad se vi pitate zašto je to važno?

Kao energetski potpuno samoodrživa, ova je cesta prvenac ne samo u Nizozemskoj nego i u cijelom svijetu. Prilikom obnove i modernizacije 17 km ceste, u atmosferu je otišlo oko 1.600 tona CO2, a predviđa se da će ona u svojoj eksploataciji, dok joj dođe vrijeme za slijedeću obnovu, zahvaljujući svojoj energetskoj samoodrživosti, uštedjeti oko 5.000 tona CO2.
Duž puta se, kao što je uobičajeno na mjestima gdje se intenzivni i bučni promet odvija nedaleko od stambenih zgrada, nalaze zvučne barijere koje su, u slučaju N 470, slobodno mogu nazvati i energetskim zidovima (Energy Wall). U barijere je ugrađeno 220 sunčanih kolektora, na par mjesta postavljene su i male vjetroturbine, a u prostoru između suprotnih traka nalaze se baterije. Proizvedena i pohranjena električna energija je dovoljna za opskrbu 323 stupa električne rasvjete i 225 semafora.
Električna mreža na ovoj dionici je u potpunosti istosmjerna. Jedan od glavnih razloga korištenja izmjenične struje leži u činjenici da su kod nje gubici pri prijenosu energije na veću udaljenost neusporedivo manji nego kod istosmjerne struje. Kako puno potrošača radi na istosmjernu struju, svaki od njih zahtjeva ispravljanje izmjenične struju iz mreže u istosmjernu struju za potrošača. U ovom slučaju su potrošači blizu uređaja za proizvodnju i pohranu električne energije, pa nije bilo potrebe za izmjeničnom strujom.
Cijeli N470 ”radi” na istosmjernu struju.

Pametno i medeno
Osim po pitanju energetske samoodrživosti, primijenjene su i brojne druge inovativne metode za smanjenje zračnog i zvučnog zagađenja. Eksperimentiralo se s različitim vrstama asfalta dok se nije odabrala najbolja receptura, tj. ona koja kotačima automobila pruža najmanji otpor, ali nimalo ne utječe na dužinu zaustavnog puta pri kočenju.
Na taj način smanjeni su i buka i potrošnja goriva vozila koja se kreću po N 470. Smanjenju potrošnje goriva doprinose i pametni semafori koji, u zavisnosti od gustoće prometa, reguliraju uključivanje na cestu i njenu protočnost.
Gustoća prometa, tj. broj vozila na cesti, utječe i na rasvjetu duž ceste. Pri manjem prometu jačina svjetla je slabija, dok se s povećanjem broja automobila pojačava i jačina svjetla s rasvjetnih stupova duž ceste. Prometni znakovi su reciklirani i poboljšani, zahvaljujući novim reflektirajućim folijama kojima su presvučeni stari znakovi.
Stupići i kilometarske oznake duž ceste napravljeni su od bioplastike, tj od mase na bazi biljnih vlakana. Ista su korištena i za oblaganje tunela i podvožnjaka. Unutrašnji završni sloj je od lakog betona kojem su dodani piljevina od drvnog otpada i vlati slonove trave, biljke nalik bambusu. Na taj je način buka pri vožnji u natkrivenim prostorima smanjena za 3 decibela. Na otvorenom pak prostoru, na mjestima gdje nije bilo potrebe za zvučnim barijerama, buku smanjuju difraktori, tj. žljebovi različitih dubina koji se protežu duž vanjskog ruba ceste. Strujanje zraka kroz njih usmjerava buku, tj. zvučne valove, u visinu, skrećući ih time od kuća koje se nalaze uz cestu, a buka kraj kuća uz cestu smanjuje se i do 4 decibela.
Po bankinama duž ceste N 740 proteže se tvz. Honey Highway, ili Medeni autoput. Duž dionice Medenog autoputa korišten je mineral olivin koji na sebe veže ugljični dioksid, sjeme 44 različite biljke posađeno je kako bi doprinijelo održivosti broja pčelinjih zajednica u blizini ceste.

Šest godina za šest mjeseci
Za epitet pametno, uz sofisticiranu tehnologiju bitna je i uključenost ljudi koji će to koristiti. Zahvaljujući studioznoj pripremi sama obnova je trajala dosta kratko, a radilo se noću i vikendima da se izbjegnu zastoji. Obnovljena cesta će zahvaljujući rješenjima, uz kvalitetu i ekologiju, ponuditi da i dalje promet dalje teče – bez zastoja.
Radovi na N 470 započeli su u travnju ove godine, ali koliko su mjeseci trajali sami radovi, otprilike toliko godina je trajala priprema za njih. Snimanje postojećeg stanja i inventarizacija neophodnih zahvata su započeli 2014. Paralelno s time istraživale su se i sve tehnološke i prometne inovacije koje bi mogle naći primjenu na obnovljenoj dionici. Iduće godine se započelo s istraživanjima vezanim za energetsku samoodrživost ceste. Nakon toga je investitor, provincija Zuid Holland, organizirala sastanke potencijalnih izvođača radova sa stručnjacima iz tehnoloških i prometnih instituta. Zbog svih spomenutih tehničkih rješenja i inovacija, mnogi će N 470, po analogiji s pametnim gradom, nazvati pametnom cestom, zaboravljajući da je to tek jedan ispunjen uvjet.
Da bi se nešto zakitilo epitetom pametno, potrebna je ne samo sofisticirana tehnologija nego i što veća uključenost ljudi koji će to koristiti. Investitor se pobrinuo i za taj, drugi, uvjet. Automobilisti koji voze tom cestom, kao i stanari naselja duž nje, bili su pozvani da se aktivno uključe u njeno planiranje. Svoje su prijedloge mogli slati mailovima, ili o njima diskutirati sastancima s predstavnicima investitora.
Nakon instituta, na red su došle i tvrtke koje proizvode inovativne energetske i ostale sustave koji su se trebali ugraditi u cestu. Godina 2016. je protekla u znaku sastanaka između takvih poduzeća i (još uvijek potencijalnih) izvođača radova. Iduće, 2017. godine, duž trase su postavljeni uređaji za mjerenje količine sunca i vjetra kako bi se moglo odlučiti koji je oblik proizvodnje električne energije najpovoljniji.
U godinama koje su uslijedile napravljeni su troškovnici, ishođene sve potrebne dozvole, napravljeni projekti za nove puteve za uključivanje u i isključivanje sa ceste, izabrani izvođači i, kao šlag na torti, raspisan natječaj za umjetničko djelo koje bi trebalo ukrasiti jedan viadukt. Ono što laicima izgleda kao najveći poduhvat, radovi na cesti, su upravo zahvaljujući ovako dugoj i studioznoj pripremi obavljeni u kratkom roku. Za svo to vrijeme cesta je bila u upotrebi. Kako bi se stvaralo što manje zastoja, veći su zahvati izvođeni kada je promet bio najslabiji. Noću i vikendom.
I, na kraju, da ne bi bilo nesporazuma, ovako duge pripreme ne znače da su zbog njih radovi i zahvati na cesti godinama kasnili. Ne, to samo znači da su višegodišnji radovi na pripremi rekonstrukcije započeti dovoljno godina prije planiranog termina same obnove i modernizacije ceste.

Članak preuzet s portala Pametni gradovi! https://pametni-gradovi.eu/sastavnice-pametnog-grada/promet-i-mobilnost/n-470-brza-cesta-puna-inovacija/

Besplatno se registrirajte

Besplatno se registrirajte

Registrirani korisnici imaju pristup većini naših zaštićenih materijala (ovisno o njihovim ovlastima unutar Grada). Zanimaju li vas koje su druge prednosti registracije?

Česta pitanja

Registrirani korisnici imaju pristup novoj kategoriji "Pitanja i odgovori" gdje mogu postavljati nova pitanja i odgovarati na već postavljena pitanja. Postavljeno pitanje automatski će se i bez moderiranja prikazati u kategoriji Na svako pitanje mogu odgovarati svi registrirani korisnici.

Prijava Registracija