Nova savjetodavna usluga za članove
Udruga gradova od danas pruža i novu savjetodavnu uslugu svojim članovima koja se odnosi na zaštitu potrošača. Konkretno, riječ je o davanju savjeta gradovima i njihovim upravnim tijelima i službama, odnosno trgovačkim društvima u njihovom vlasništvu u navedenoj domeni.
Gradovi, u pogledu problematike potrošača, imaju zakonske obaveze koje su dužni poštivati. Također i pružatelji javnih usluga – trgovačka društva u većinskom ili isključivom vlasništvu gradova, imaju određene, konkretne i na zakonskim propisima zasnovane obveze prema potrošačima. U slučaju neispunjavanja zakonskih obaveza postoji mogućnost sankcioniranja i izricanja prekršajnih kazni od strane Državnog inspektorata.
- Svi se pružatelji javnih usluga, sukladno odredbama Zakona o zaštiti potrošača, smatraju trgovcem i kao takvi dužni su potrošačima omogućiti podnošenje pisanih prigovora, bilo u prodajnom prostoru ili putem pošte, telefaks uređaja ili elektroničke pošte te su na njih dužni odgovoriti u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora.
- Svaki trgovac, dužan je voditi i čuvati pisanu evidenciju prigovora potrošača najmanje godinu dana od dana primitka prigovora potrošača, prodaja javnih usluga potrošačima mora biti obračunata primjenom cijena utvrđenih posebnim propisima, a kada to priroda javne usluge dopušta, mora biti obračunata prema potrošnji.
- Uslugu očitanja mjernih uređaja nije dopušteno naplaćivati, osim u slučaju kada potrošač zahtijeva nestandardno očitanje propisano posebnim propisom.
- Trgovac mora potrošaču omogućiti upoznavanje unaprijed sa svim uvjetima korištenja javnih usluga i te uvjete javno objaviti u medijima.
- Tijela koja odlučuju o pravima i obvezama potrošača javnih usluga, moraju osnovati savjetodavna tijela u koja će biti uključeni predstavnici udruga potrošača, a odluke će donositi nakon mišljenja savjetodavnog tijela, na transparentan, objektivan i nediskriminirajući način.
- Potrošači moraju sudjelovati i u donošenju odluka o cijenama javnih usluga. Eventualne odluke o povećanju cijena javnih usluga koje bi bile donijete bez danog mišljenja savjeta trebalo bi smatrati nezakonitim i ne bi se smjele primjenjivati.
- Nadalje, pružatelji javnih usluga moraju imati osnovana povjerenstva za reklamacije potrošača koja rješavaju prigovore potrošača kao drugostupanjsko tijelo. Za vrijeme dok traje postupak pred povjerenstvom, pružatelj javne usluge ne smije svoju tražbinu ostvarivati u ovršnom postupku. Ove činjenice pružatelji javnih usluga često nisu svjesni i posljedično krše navedenu odredbu radi čega mogu nastati nepotrebni troškovi u ovršnom postupku, ukoliko potrošač prigovori, odnosno ukoliko izjavi žalbu na rješenje o ovrsi. Također, ako se račun pružatelja javne usluge osporava bilo u sudskom, bilo u izvansudskom postupku, a potrošač uredno podmiruje sve sljedeće nesporne račune, trgovac – pružatelj javne usluge ne smije potrošaču obustaviti pružanje usluge do okončanja navedenoga sudskog, odnosno izvansudskog postupka. Često pružatelji javnih usluga nisu upoznati s navedenom odredbom i postupaju suprotno što uzrokuje neželjene pravne posljedice.
Zaključno, tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna su sustavno promicati zaštitu potrošača na svom području te podupirati djelovanje udruga za zaštitu potrošača. Vjerujemo da će nova savjetodavna usluga biti od koristi i pomoći gradovima – članovima naše Udruge.