Očitovanje na izmjene Zakona o otocima
MRRFEU je otvorilo javnu raspravu o Prijedlogu izmjena i dopuna Zakona o otocima koja je trajala do 13. lipnja 2014. godine. Udruga gradova dostavila je svoje očitovanje.
Prijedlogom izmjena i dopuna uvodi se pravo na povlaštenu cijene vode na otocima domaćinstvima koja nisu priključena na sustav vodoopskrbe te obveza sufinanciranja povlaštene cijene iz proračuna JLS od 0-35% cijene, u ovisnosti o stupnju razvijenosti JLS.
MRRFEU navodi da je „cilj izmjene članka 33. Zakona o otocima poboljšanje organiziranja isporuke vode vodonoscem ili cisternama u naseljima na otoku gdje nije izgrađen vodoopskrbni sustav, kao i uključivanje JLS u sufinanciranju troškova koji nastaju prilikom isporuke vode“
Udruga gradova pozdravila je redefiniranje subvencija sa postojećeg modela po domaćinstvu na model koji u obzir uzima broj članova domaćinstva te smo istaknuli da bi predlagatelj u sklopu ovih mjera trebao voditi računa i o potrebama gospodarskih subjekata na ciljanim područjima.
Predlagatelj, nažalost, niti jednim slovom nije obrazložio na koji način će se poboljšati organiziranje isporuke vode predloženim izmjenama Zakona, a i organiziranje isporuke vodom je, uostalom, regulirano posebnim propisom. Donošenjem ovih izmjena neće se postići prvi proklamirani cilj predlagatelja.
Međutim, potpuno nam je neshvatljivo kako cilj izmjene članka 33. može biti „uključivanje JLS u sufinanciranje troškova“?!
Iako je potpuno jasno da je upravo to cilj predlagatelja, očekivali bismo da predlagatelj na adekvatan način obrazloži opće društvene, ekonomske i razvojne ciljeve koje želi postići, a za koje do sada nisu postojala sredstva te je nužno pronaći dodatne izvore sredstava u vidu lokalnog proračuna. Nedostatak sredstava u državnom proračunu ne može biti opravdani razlog za prevaljivanje tereta postojećih mjera na proračun trećih strana. Općenito govoreći, ukoliko predlagatelj nema dovoljna sredstva za ispunjenje preuzetih obveza, smatramo da se rješenje može pronaći u racionalizaciji preuzetih obveza ili alternativnim modelima postizanja ciljeva, umjesto zadiranjem u resurse kojima ne raspolaže.
Jedinice lokalne samouprave samo tijekom ove godine jednostranim odlukama RH trajno su opterećene sa 45 milijuna kuna sredstava u području izdavanja akata vezanih uz gradnju, najmanje 70 milijuna kuna u području prometa nekretninama, a ovim prijedlogom se planira dodatnih 50 milijuna kuna tereta, bez osiguranja dodatnih izvora financiranja. Za bolje razumijevanje opterećenja proračuna JLS, navedenih 165 milijuna kuna opterećenja za JLS ekvivalent je opterećenju proračuna RH od 990 milijuna kuna!
Stoga je Udruga gradova predložila da se sufinanciranje od strane JLS u cijelosti briše i ostane u isključivoj nadležnosti državnog proračuna.