16. travanj. 2024.

Studije i alati koje i vaš grad može koristiti za planiranje koncepta 15-minutnog grada

U jednom od prošlih članaka pisali smo o osnovama koncepta 15-minutnog grada i naveli neke od primjera dobre prakse iz Europe i svijeta. U ovom ćemo članku navesti nekoliko znanstvenih studija koje zainteresiranim gradskim vlastima mogu pomoći oko sagledavanja potrebnih koraka vezanih za strategije kocepta 15-minutnih gradova (ili njegovih podvarijanti, kao na primjer 20-minutni grad) u svojoj lokalnoj sredini.

Prethodne članke možete pročitati ovdje.

Mnogi su gradovi i znanstvene institucije radili istraživanja vezana uz ove koncepte, pa ih je pametno proučiti i vidjeti što je primjenjivo u određenoj lokalnoj sredini, kako se ne bi bespotrebno moralo griješiti.

Studija najboljih praksi 20-minutnog grada u Melbourneu

U 2018. Melbourne je uspješno proveo pilot program za testiranje 20-minutnih četvrti u različitim lokalnim kontekstima i identificiranje pristupa najbolje prakse za izgradnju partnerstava zajednice i strategija za isporuku ovih rezultata.
Kako bi uspostavila značajke 20-minutnog susjedstva kao politike, državna vlada je razvila kriterije za demonstraciju ‘značajki’ 20-minutnog susjedstva. ‘Obilježja’ su utvrđena u Planu Melbourne Smjer 5 – Stvaranje grada 20-minutnih četvrti. Oni daju mjere ishoda koje su integrirajući okvir za podršku pružanju inkluzivnijih, živahnijih i zdravijih susjedstava.

Susjedstva su mjesta gdje živimo, provodimo vrijeme sa svojom obitelji i prijateljima i povezujemo se sa svojom zajednicom. Ta su mjesta ključna za podržavanje zdravlja i dobrobiti zajednice. Izgradnja susjedstava prilagođenih pješacima pomoći će u stvaranju održivog prometnog sustava omogućavanjem pješačenja na kratkim putovanjima.
“20-minutne četvrti mogu poboljšati kvalitetu života za stanovnike, koji mogu živjeti u blizini javnog prijevoza, trgovina, posla i usluga” – kaže profesor Carl Grodach, Sveučilište Monash.

Uštede i benefiti su doista ogromni!

Kad bi se 50% kratkih putovanja privatnim vozilom umjesto toga obavljalo pješačenjem, to bi viktorijanskom gospodarstvu uštedjelo približno 165 milijuna dolara godišnje na zakrčenosti, zdravstvenim, infrastrukturnim i ekološkim troškovima.

Postoje nevjerojatni i nepobitni dokazi da aktivna, pješačka mjesta donose obilje zdravstvenih, društvenih, ekonomskih i ekoloških koristi.
Istraživanja pokazuju da je 20 minuta maksimalno vrijeme koje su ljudi spremni hodati kako bi zadovoljili svoje lokalne potrebe. Ovo 20-minutno putovanje predstavlja 800 metara hoda od kuće do odredišta i natrag ili 10 minuta hoda do vašeg odredišta i 10 minuta natrag kući.

Ažuriranje plana Melbourne odobreno je i objavljeno u siječnju 2020. kojim se nastoji ugraditi pristup 20-minutnim četvrtima u velike infrastrukturne projekte. Ovaj je rad također otkrio da je pristup planiranju koji se temelji na mjestu učinkovit. To uključuje okupljanje dionika da razmišljaju o mjestu ili susjedstvu u jasnom okviru i dođu do dogovorenog rješenja. To je u suprotnosti s pojedinačnim i ponekad konkurentnim projektima infrastrukture i planiranja koji se isporučuju izolirano.

Ključne nalaze i preporuke možete pročitati ovdje.

EIT Urban Mobility predstavio je studiju koju je izradilo Tehničko sveučilište u Münchenu

EIT Urban Mobility predstavio je novu studiju koju je izradilo Tehničko sveučilište u Münchenu, a koja istražuje različite dimenzije 15-minutnog grada, te razmatra praktična rješenja kako bi gradovi i četvrti postali pristupačniji i uključiviji.
Studija se usredotočuje na to kako je koncept 15-minutnog grada vratio pozornost na planiranje usmjereno na čovjeka. Potaknut tijekom pandemije COVID-19, ovaj je koncept pobudio interes u cijelom svijetu s Parizom kao predvodnikom.
Jedan od rezultata studije sastoji se od mape puta s jasnim koracima provedbe, čiji je cilj podržati gradske službenike i praktičare u postizanju 15-minutnog grada.
Alat i metodologija korišteni u izvješću mogu se primijeniti na određene gradove, podupirući njihov prijelaz na susjedstva ugodnija za život.

Publikaciji možete pristupiti OVDJE.


Slika: Primjer kako Barcelona testira mogućnosti proširenja metro mreže uz pomoć 15-minutnog digitalnog blizanca, Izvor BSC

Barcelona testira 15-minutnu održivost grada uz pomoć digitalnog blizanca

Gradsko vijeće Barcelone i Barcelonski centar za superračunalstvo predstavili su prve rezultate koji dolaze iz suradničke pametne platforme pod nazivom Digital Twin, koja omogućuje vizualizaciju mogućnosti implementacije koncepta grada od 15 minuta na lokalnoj razini.
Prema riječima dužnosnika koji stoje iza projekta, ovo je dokaz koncepta koji će poslužiti kao polazište za detaljnije analize. Kroz stvaranje urbanih digitalnih blizanaca provodit će se simulacije s konačnim ciljem optimizacije dizajna javnih politika.

Virtualno urbano planiranje

To je omogućilo da se, na primjer, vidi pokrivenost unutar 10 minuta hoda od stanica metroa, prije i nakon otvaranja budućih linija L8 i L9; mreža knjižnica prije i nakon posljednje koja je izgrađena u Sant Martí de Provençals, mjesta za punjenje električne energije, stanice Bicing, zdravstvene ustanove ili raspodjela zelenih površina u gradu.

Gradovi su skup vrlo složenih sustava. Cilj razvoja ovog digitalnog blizanca grada blizine bio je približiti se razumijevanju urbanog fenomena kroz analizu podataka, procjenu resursa, razumijevanje pristupačnosti usluga i rad s modelima koji su još uvijek pojednostavljenje ove složenosti pokušati ga učiniti razumljivim.
Modeli omogućuju rad s hipotezama, generiranje scenarija i vizualizaciju više varijabli ili kombinacija varijabli koje mogu biti presudne pri donošenju odluka.
Prednost koju digitalni blizanci nude u odnosu na prethodne pristupe analitici i vizualizaciji podataka je ta što omogućuju integraciju podataka iz više izvora u stvarnom vremenu i procjenu budućih scenarija kroz složene simulacije. Razvoj ovih alata omogućuje učinkovitiju administraciju resursa.
A činjenica je da testiranje različitih opcija za rješavanje problema u digitalnim blizancima može predvidjeti rezultate i spasiti sukobe. Oni su, dakle, alat koji bi u budućnosti trebao pomoći, u ovom slučaju, Gradskom vijeću Barcelone, da donese najispravnije odluke za poboljšanje kvalitete života građana.

Više informacija o ovoj platformi potražite na ovom linku.


Slika: C40 Students Reinventing Cities natjecanje

Natjecanje u kojem su učenici koristili 15-minutni pristup gradu kako bi osmislili urbane prostore

C40 Cities-ovo drugo natjecanje Students Reinventing Cities integrira pristup 15-minutnog grada za stvaranje zelenih i uspješnih gradskih kvartova.
Integrirani pristup koji poboljšava socio-ekološke veze između lokalne zajednice i rijeke u Rimu; reimaginacija vijadukta u “šetalište-park” s cvjetnjacima i vegetacijom u São Paulu i 20-minutna četvrt s autohtonim priznanjem u Melbourneu među pobjednicima su drugog studentskog natjecanja C40 Cities Reinventing Cities.
Više od 1000 mladih ljudi diljem svijeta sudjelovalo je u natjecanju čiji je cilj preobraziti urbane prostore u zelene i uspješne četvrti.

Pogledajte sljedeći video o ovim mladim talentiranim i kreativnim ljudima.
https://youtu.be/8cv-0pzUTlw

Klimatski ciljevi i lokalni izazovi

Dvanaest svjetskih gradova – Amman, Barcelona, Chengdu, Durban, Freetown, Lisabon, Melbourne, Milano, New Orleans, Rim, São Paulo i Zhenjiang – sudjelovalo je u natjecanju. Svaki je grad identificirao prioritetno urbano područje koje studenti mogu ponovno zamisliti, odgovarajući na klimatske ciljeve i lokalne izazove.
Mladi ljudi sa 60 sveučilišta diljem svijeta razvili su dizajnerska rješenja za ponovno osmišljavanje projektnih lokacija, integrirajući 15-minutni model grada i pristup blizine za urbanizaciju s niskom razinom ugljika.

Pobjednički prijedlozi ocjenjivani su prema njihovoj izvedivosti, odgovoru na lokalne potrebe i dizajnu susjedstava otpornih na klimu.
Kao priznanje za visokokvalitetne prijedloge, mnogi su gradovi ponudili nagrade kao što su predstavljanje lokalnog projekta gradonačelniku New Orleansa, izložbe projekata u Rimu i Milanu te ceremonije dodjele nagrada u São Paulu, Ammanu i Chengduu.
Sljedeće izdanje natjecanja bit će uskoro pokrenuto u sljedećim gradovima: Amman, Barcelona, Buenos Aires, Kopenhagen, Curitiba, Freetown, London, Salvador, Tel Aviv-Yafo, Toronto i Wuhan.

Slika: C40 promovira 15-minutne gradove

Krajem 2022. godine pokrenut je program za globalno širenje ’15-minutnih gradova’

Danska financijska tvrtka Nordic Real Estate Partners (NREP) u partnerstvu je s globalnom mrežom gradonačelnika C40 kako bi stvorili više 15-minutnih četvrti u gradovima diljem svijeta.

Najmanje pet gradova, čija imena tek trebaju biti objavljena, sudjelovat će u pilot projektima čiji je cilj smanjiti korištenje automobila i poboljšati život u gradovima.
“Ovaj novi program osnažit će gradove da implementiraju koncept na terenu i da isporuče pilot projekte ‘zelenih i uspješnih susjedstava’“, rekao je izvršni direktor C40 Mark Watts.
NREP je obećao početnu obvezu od 500.000 USD za financiranje plana tijekom sljedeće dvije godine.
“Čak 60-70 posto svjetskih emisija CO2 dolazi iz gradova, stoga je potraga za zelenijim urbanim rješenjima hitna”, rekao je CEO NREP-a Claus Mathisen.
“Ovo partnerstvo prilika je za oblikovanje onoga što zovemo održiv i pravičan grad i za stvaranje nacrta za urbani razvoj koji će pomoći ne samo gradovima da pokreću ambiciozne urbane politike, već i poslovnim i drugim dionicima da se uključe i prilagode svoje operativne modele.“
Uz potporu strateških partnera, uključujući Moreno i UN-Habitat, program će također raditi na stvaranju međunarodne mreže gradskih praktičara koji rade zajedno, savjetuju se i uče jedni od drugih kako bi “izgradili zelena i uspješna globalna susjedstva”.

Povećani fokus na prave stvari

Iskoristivši priliku da uvedu ulice samo za pješake, pretvore parkirna mjesta u pop-up restorane i dodaju više biciklističkih staza, gradovi od Pariza do Seattlea transformirali su područja koja su nekada bila usredotočena na automobile u utočišta za pješake i bicikliste.
Prema Međuvladinom panelu za klimatske promjene, lociranje radnih mjesta i domova u neposrednoj blizini jedni drugima, te pružanje dobrog javnog prijevoza i mješovitog korištenja zemljišta, može pomoći u smanjenju emisija za oko 25 posto.
“Postoji apetit za gradove koji su ugodniji za život i koji su orijentirani na ljude, a koji je pojačan krizom izazvanom COVID-19, što dovodi do porasta zanimanja za ‘grad od 15 minuta’,” rekla je gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo.

„Zelena i uspješna četvrt trebala bi omogućiti stanovnicima svih dobi, podrijetla i sposobnosti da zadovolje svoje dnevne potrebe u blizini doma.
„Trebao bi podržati lokalno gospodarstvo i zelena radna mjesta, pružiti prilike za hodanje, vožnju biciklom i javnim prijevozom, ponuditi bolja rješenja za gospodarenje otpadom i čišće energetske sustave te uključiti zelenu infrastrukturu – što sve pridonosi ubrzavanju klimatskih mjera, dok koristi drugim kritičnim urbanim područjima programa, kao što je promicanje pravednosti, prosperiteta, otpornosti i kvalitete života.”

Ako vas interesira više informacija o tome kako uspostaviti principe 15-minutnog grada, svakako biste trebali pročitati i How to build back better with a 15-minute city bazu znanja koju je postavio C40.

AUTOR: Dražen Keresteny, mag.ing.el., Konzultant za digitalizaciju, Smart City i security
099 5373 900, drazen.keresteny@exe.cutor.eu

Naslovna fotografija: 15-minutni grad, Izvor: Buro Happold

Otvoreni natječaji

Svi natječaji

Besplatno se registrirajte

Besplatno se registrirajte

Registrirani korisnici imaju pristup većini naših zaštićenih materijala (ovisno o njihovim ovlastima unutar Grada). Zanimaju li vas koje su druge prednosti registracije?

Česta pitanja

Registrirani korisnici imaju pristup novoj kategoriji "Pitanja i odgovori" gdje mogu postavljati nova pitanja i odgovarati na već postavljena pitanja. Postavljeno pitanje automatski će se i bez moderiranja prikazati u kategoriji Na svako pitanje mogu odgovarati svi registrirani korisnici.

Prijava Registracija