Zbrinjavanje zaposlenih s uvjetima za prijevremenu mirovinu
Stupanjem na snagu Zakona o doživotnoj otpremnini odnosno dokupu mirovine omogućeno je zbrinjavanje radnika s uvjetima za prijevremenu starosnu i starosnu mirovinu po uvjetima za punu mirovinu.
Uvjete za prijevremenu starosnu i starosnu mirovinu, prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, a time i uvjete za dokup mirovine u 2014. godini imaju žene s najmanje 56 godina života i barem 31 godinom staža (prijevremena starosna mirovina), odnosno s najmanje 61 godinom života i barem 15 godina staža (starosna mirovina), te muškarci s najmanje 60 godina života i barem 35 godina staža. Radnici s uvjetima za novi oblik mirovine, prijevremenu starosnu mirovinu zbog dugogodišnjeg osiguranja (najmanje 60 godina života i barem 41 godina staža), također mogu biti kandidati za dokup, bez razlike u spolu. Budući da se dokupiti može dio mirovine koji bi bio ostvaren da je radnik radio do 65. godine života, ta dob je i gornja granica za primjenu ovog instituta.
Radnicima iz navedenih skupina poslodavac može ponuditi trajnu nadoknadu onoga dijela mirovine kojega zbog ranijeg umirovljenja neće ostvariti, uz uvjet sporazumnog raskida radnog odnosa. U tom slučaju, radnik po umirovljenju od HZMO-a prima ostvarenu mirovinu, a dokupljenu mirovinu prima temeljem uplate njegova poslodavca od društva za dokup mirovine.
Dokupljena mirovina računa se individualno, isplaćuje doživotno, mjesečno, usklađuje i nasljeđuje na jednak način kao i mirovina iz HZMO-a.
Uplata (premija) poslodavca za dokup mirovine je neoporeziva, i može se izvršiti u ratama do tri godine.
Sporazumni (dobrovoljni) prestanak radnog odnosa isključuje otkazne rokove, izradu programa zbrinjavanja viška radnika, zabranu zapošljavanja na istim poslovima, ali i buduće radne sporove te druge oblike sukoba, tenzija i lošeg publiciteta vezanog uz otpuštanja.
Zakon o doživotnoj otpremnini odnosno dokupu mirovine propisuje da dokup mirovine vrše usko specijalizirana društva za dokup mirovine, što valja imati na umu u kontekstu moguće javne nabave. U tom pogledu u dosadašnjoj primjeni raspolažemo s podacima koji upućuju na primjenu pregovaračkog postupka iz čl. 117. st. 3. Zakona o javnoj nabavi (NN 90/11, 83/13 i 143/13).
Razlozi zbog kojih su se tijekom 24 godine primjene više stotina poslodavaca, a među njima i brojne lokalne jedinice i subjekti u njihovu portfelju, odlučili za primjenu ovog instituta proizlaze iz njegovih prednosti u odnosu na druge načine zbrinjavanja radnika – brzine, ušteda, očuvanja likvidnosti, jednostavnosti procedure i dobrovoljnosti koja isključuje buduće sudske sporove.