Imamo Kodeks ponašanja vijećnika

Imamo Kodeks ponašanja vijećnika

16. Veljače 2022.

Sva predstavnička tijela dužna su donijeti Kodeks ponašanja članova, sukladno Zakonu o sprječavanju sukoba interesa. Donosimo vam ogledni primjerak akta koji je izradila naša stalna suradnica, Helena Masarić iz Opatije. Preuzmite, prilagodite, komentirajte i usvojite akt na vrijeme jer, ovaj puta, postoje i sankcije za nepoštivanje roka.

Zakon o sprječavanju sukoba interesa (Narodne novine 143/21) je stupio na snagu 25. prosinca 2021. godine. Novina je da je Zakonom, kako se to navodi u obrazloženju Prijedloga Zakona, predviđena i „pravna osnova za donošenje kodeksa ponašanja za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne samouprave“. Predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužne su u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona donijeti kodeks ponašanja koji se odnosi na članove predstavničkih tijela. Ako predstavničko tijelo ne donese kodeks ponašanja zapriječena je novčana kazna za jedinicu lokalne ili područne (regionalne samouprave u visini od 5.000.00 do 15.000,00 kuna.

Pravna osnova za donošenje kodeksa ponašanja je članak 4. stavak 1. Zakona. Članak je jedan, ali otvorenih pitanja je više.
Zašto je zakonodavac propisao da se donosi kodeks ponašanja samo za članove predstavničkog tijela, a ne i za članove radnih tijela koje osniva i imenuje predstavničko tijelo? Zašto se kodeks ponašanja ne bi odnosio i na gradonačelnika i zamjenika koji sukladno članku 37. stavku 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi prisustvuju sjednicama predstavničkog tijela? Zašto u prijelaznim i završnim odredbama Zakona nije uređeno pitanje obveze člana predstavničkog tijela kojem je mandat u tijeku da u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu Zakona obavijesti predsjednika predstavničkog tijela ako ima 5% ili više udjela u vlasništvu poslovnog subjekta? Udjele u vlasništvu poslovnog subjekta imaju sukladno Zakonu o trgovačkim društvima vlasnici trgovačkih društava, a što je s vlasnicima drugih poslovnih subjekata, ustanovama, obrtima, obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima i drugim poslovnim subjektima? Zašto zakonodavac nije propisao da su i članovi predstavničkog tijela obveznici primjene Zakona? Odgovor na ovo pitanje nalazimo u obrazloženju Prijedloga Zakona:

„Zbog statusa članova predstavničkih tijela koji najčešće nisu u radnom odnosu niti primaju plaću za svoj rad, a mnogu i tu javnu dužnost obavljaju volonterski, a pogotovo uzimajući u obzir da isti odluke donose u okviru kolektivnog tijela, a ne pojedinačno čime ostvaruju znatno ograničeniji utjecaj na donošenje odluka, smatralo se bitnim iste ne obuhvatiti odredbama ovog Zakona na isti način kao i članove izvršnih tijela lokalne i područne (regionalne) samouprave, ali ipak, predvidjeti određene odredbe u svrhu prevencije sukoba interesa na lokalnoj razini.“

Zašto je zakonodavac propisao da kodeks ponašanja mora, između ostalog, sadržavati odredbe o tijelu koje odlučuje u drugom stupnju o odlukama predstavničkog tijela o povredama kodeksa koja su njegovoj nadležnosti, kad je člankom 35. točkom 3. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisano je da predstavničko tijelo osniva radna tijela, bira i razrješava članove tih tijela? Ako predstavničko tijelo na prijedlog radnog tijela donosi odluku u prvom stupnju, koje tijelo donosi odluku u drugom stupnju? Kako će Povjerenstvo za sprječavanje sukoba interesa provoditi nadzor nad ispunjavanjem obveza članova predstavničkog tijela iz članka 4. stavaka 3., 4. i 5. Zakona kada u Glavi VII. Povreda odredaba ovog Zakona nije navedena odredba članka 4. Zakona?
U takvim pravnim okvirima izrađen je ogledni primjerak kodeksa ponašanja članova predstavničkog tijela vodeći se navodima iz obrazloženja Prijedloga Zakona:

„Propisivanje obveze za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave da same osmisle, donesu i nadziru kodekse ponašanja omogućava se šira rasprava o funkcioniranju tijela i ugrađivanju onih vrijednosti koje svaka jedinica smatra ključnima u svom svakodnevnom radu što rezultira i jačom potporom za uspostavljeni sustav među istim članovima koji taj kodeks donose.“
Ako i kada Ministarstvo pravosuđa i uprave u suradnji s Povjerenstvom za odlučivanje o sukobu interesa izradi model kodeksa ponašanja članova predstavničkog tijela, kako je to navedeno u poglavlju C2.6. Sprječavanje i suzbijanje korupcije, Veza s Europskim semestrom i/ili strateškim dokumentima u kontekstu reforme u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti, predstavnička tijela koja donesu prije toga kodeks ponašanja uskladit će ga s navedenim modelom.

Ogledni primjerak Etičkog kodeksa