Održane online edukacije na temu lokalnih politika za djecu i politika za ranu intervenciju u djetinjstvu

Održane online edukacije na temu lokalnih politika za djecu i politika za ranu intervenciju u djetinjstvu

U sklopu mreže Cjeloživotno učenje za sve održane su dvije edukativne online radionice. Fokus edukacija bio je na zagovaranju prava djece i kritičkom osvrtu na politike za djecu, a bilo je riječi i o ranoj intervenciji u djetinjstvu, izrazito važnoj temi koja je u javnom diskursu nedovoljno zastupljena.

Edukaciju na temu lokalnih politika za djecu održala je Martina Podobnik iz Udruge roditelja Korak po korak (URKPK). Predavanje je dalo pregled i kritički osvrt politika za djecu na RH i EU razini uz osvrt na iskustva sudjelovanja URKPK u različitim zagovaračkim aktivnostima. Posebno zanimljiv je projekt Organizacije koje brinu, u sklopu kojeg su izrađeni akcijski planovi za djecu i mlade, educirani djelatnici lokalnih samouprava kako da surađuju s građanima i potaknu participaciju. U projektu su sudjelovali gradovi Belišće, Sveti Ivan Zelina i Vukovar, a strategije nastale u sklopu projekta možete pronaći niže:

Strategija za prava djece – Grad Belišće

Strategija za prava djece – Grad Sveti Ivan Zelina

Strategija za prava djece – Grad Vukovar

Drugu edukaciju vodile su prof.dr.sc. Marta Ljubešić i Marina Šimanović iz Hrvatske udruge za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID). Usluge rane intervencije u Hrvatskoj pružaju različite ustanove iz svih sustava (zdravstveni sustav, sustav socijalne skrbi, sustav odgoja i obrazovanja, civilni i privatni sektor), ali i dalje ne postoji jasan koncept o ranoj intervenciji u djetinjstvu (RID). Rana intervencija trebala bi biti međusektorski, interdisciplinarni, nacionalni sustav specijalizirane podrške i usluga za djecu kod koje su prisutni razvojni rizici ili teškoće kao i za njihove obitelji. Pružanje usluga se temelji na broju usluga, a ne na praćenju učinkovitosti. Put do postizanja učinkovitosti je složen (traži promjenu paradigme djelovanja) jer nema zagovaranja sveobuhvatnog sustava suvremene RID niti međusektorske suradnje. Ni najkvalitetnija usluga ne može biti učinkovita ukoliko je dio neorganiziranog sustava, stoga je nužno zagovarati međusektorsku suradnju.

Hrvatskoj nedostaje jedinstvena baza podataka na državnoj, regionalnoj i lokalnoj razini o djeci s razvojnim rizicima, odstupanjima i teškoćama u razvoju, a postojeće baze podataka nisu uzajamno povezane. Na temelju istraživanja provedenog 2019. godine procjenjuje se da bi oko 25 tisuća djece u dobi od 0-6 godina ispunjavalo uvjete korištenja usluga RI, od čega ih samo 12% istu uslugu i prima. Iz navedenog je razvidno kako je potrebno hitno povećanje obuhvata i proširenje usluga rane intervencije.

Primjer koji treba istaknuti je Kabinet za ranu intervenciju koji financiraju Grad Zadar i Zadarska županija.

U Hrvatskoj postoje i brojni drugi primjeri dobre prakse koji uvelike ovise o angažmanu i entuzijazmu stručnjaka i razini potpore tijela javne vlasti, drugim riječima postoje karike, ono što nedostaje je njihovo povezivanje u koordinirani i sustavni lanac rane intervencije. Poboljšanje postojećeg sustava moglo bi se ostvariti kroz uspostavu koalicija i suradnje ključnih dionika.

Mreža Cjeloživotno učenje za sve nastala je u sklopu projekta koji vodi Institut za razvoj obrazovanja, a koji sufinancira Europska Unija iz Europskog socijalnog fonda. Udruga gradova sudjeluje u provedbi projekta kao partnerska organizacija.