Radna skupina za programe i fondove EU-a: nadležna tijela moraju se konzultirati s krajnjim korisnicima!

U Gradskoj vijećnici Grada Siska, u petak 4. ožujka, održan je šesti sastanak radne skupine Udruge gradova za programe i fondove EU-a. Uz uvodno obraćanje zamjenika gradonačelnice, Marka Kričke, prisutni su raspravili aktualnosti iz provedbe Operativnog programa za ruralni razvoj, prijedloge za poboljšanje sustava upravljanja ESI fondova te novosti u programu URBACT III.
Gost na sastanku g. Tugomir Majdak (pročelnik Odjela za poljoprivredu u Gradu Velika Gorica, predsjednik Mreže za ruralni razvoj Hrvatske te predstavnik Udruge gradova u povjerenstvu za izradu pravilnika za mjere 19.1. i 19.2. OPRR) predstavio je stanje provedbe OP Ruralni razvoj 2014-2020 najavljujući plan upravljačkog tijela da u ovoj godini otvori sve natječaje operativnog programa (dvije prateće PPT prezentacije možete preuzeti ovdje i ovdje).
U raspravi koja je uslijedila s članovima radne skupine zaključeno je da bi nacionalne udruge lokalnih vlasti trebale zagovarati niz promjena u svrhu učinkovitije apsorpcije sredstava europskih sredstava. Istaknuta je potreba za ukidanjem odredbi koje restriktivno ograničavaju dozovoljeni broj projekata ruralnog razvoja po jedinici lokalne samouprave. Sukladno iskustvima i uspjesima IPARD programa predložen je zahtjev za povećanjem alokacija u okviru Mjere 7 (posebno u aspektu razvoja ruralne infrastrukture).
Tijekom rasprave o drugoj točki dnevnog reda, onoj o poboljšanju sustava upravljanja europskih fondova, predložen je niz sugestija koji bi JLS-ima omogućio racionalnije i učinkovitije korištenje raspoloživih kapaciteta prilikom pripreme natječajnih prijava. U to smislu, predloženo je produljivanje trajanja pojedinih natječaja na više mjeseci, čime bi se olakšao postupak pripreme projektne dokumentacije. Na istoj argumentaciji predloženo je povećanje dinamike objave redovitih natječaja, što bi gradove koji nemaju projekte u visokoj razini pripremljenosti rasteretilo obveze i ”pritiska” za neplanirano i ubrzano raspisivanje prijava. Alternativno rješenje za sprječavanje rasipanja ograničenih kapaciteta gradova (i ostalih potencijalnih korisnika) kod priprema projektnih aplikacija moglo bi biti uvođenje aplikacija u dva koraka za sve natječaje.
U pogledu pojednostavljivanja postupka prijave, prisutni članovi naznačili su potrebu za smanjenjem obima projektne dokumentaciju koje gradovi prijavitelji moraju dostaviti (npr. odluke gradskih vijeća o podršci projektu vlastite jedinice lokalne samouprave, potvrde o godini osnivanja ili NKD registraciji…). Ponovno je naglašena mogućnost primjene upravnog postupka kod natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava s ciljem ubrzanja procedura i uvođenja učinkovitijih instrumenata žalbe na odluke o dodjeli sredstava. Članovi radne grupe potvrdili su poziciju o nužnosti organiziranja prethodnih konzultacija s nacionalnim udrugama gradova, općina i županija na temu kriterija i uvjeta dodjele bespovratnih sredstava. Konačno, predloženo je da se zbog trenutno nedovoljne razine informiranosti krajnjih korisnika o najavama i uvjetima planiranih natječaja, ispred Udruge gradova zatraži zastupljenost predstavnika gradova u odborima za praćenje svih operativnih programa i europskih teritorijalnih programa suradnje.
Na sastanku je najavljen i idući poziv za dostavu projektnih prijedloga u okviru programa URBACT III koji će biti otvoren od 22. ožujka do 22. lipnja. Cilj najavljenog poziva je osnivanje do 15 Mreža za provedbu gradskih integriranih strategija ili akcijskih planova urbanog razvoja. Prihvatljivi korisnici su gradovi iz 28 država članica EU-a, plus Norveška i Švicarska, uključujući: veće gradove, općine, manje gradove, bez ograničenja u broju stanovnika; niže upravne razine kao što su mjesni odbori, gradske četvrti i gradski kotarevi; metropolitanske vlasti i organizirane aglomeracije. Partnerske mreže moraju imati od 7 do 9 gradova partnera iz najmanje 3 države članice s uravnoteženim brojem partnera iz manje razvijenih regija i iz razvijenijih/tranzicijskih regija. Ukupni proračun za pojedinu mrežu za provedbu iznosi između 600 000 i 750 000 €, a postotak sufinanciranja EFRR-a za hrvatske gradove je 85 %. Mreže za provedbu u okviru programa URBACT organiziraju se u trajanju od 30 mjeseci, uključujući 6 mjeseci koji su potrebni za osmišljavanje prijedloga mreže (faza 1.) i 24 mjeseca za izvršenje svih aktivnosti i ostvarenje rezultata u sklopu mreže (faza 2.). Dodatne informacije bit će uskoro dostupne na hrvatskom jeziku na web stranicama programa, a nove informacije hrvatske Nacionalne URBACT točke možete pratiti i na društvenim mrežama Facebook i Twitter.
Na šestom sastanku radne skupine sudjelovali su predstavnici iz 14 gradova članica: Bjelovara, Čazme, Dubrovnika, Križevaca, Osijeka, Petrinje, Požege, Siska, Slavonskog Broda, Velike Gorice, Virovitice, Vodica, Zagreba i Zaprešića. Za mjesto i vrijeme održavanja idućeg sastanka predložen je Grad Vodice, početkom mjeseca srpnja.