27. siječanj. 2025.

Novosti i obveze JLS po pitanju izmjena i dopuna Zakona o komunalnom gospodarstvu i Zakona o građevinskoj inspekciji – odgovori na najčešća pitanja

15. siječnja održan je webinar na temu izmjena i dopuna Zakona o komunalnom gospodarstvu i Zakona o građevinskoj inspekciji. Oba zakona donose novine za jedinice lokalne samouprave i način postupanja njihovih službenika pa ovim putem i u pisanom obliku donosimo odgovore na najčešće postavljena pitanja.

Novosti i obaveze jedinica lokalne samouprave predstavio je gospodin Matko Lovreta, pročelnik Upravnog odjela za razvoj Grada Makarske i stalni suradnik Udruge gradova. Gospodin Lovreta osobno je sudjelovao u izradi oba zakona kao predstavnik Udruge gradova u radnim skupinama.

Snimku webinara možete pronaći na YouTube kanalu Udruge gradova, a prezentaciju preuzeti ovdje. Zbog velikog interesa, gospodin Lovreta pripremio je odgovore na najčešće postavljena pitanja i u pisanom obliku.

 

Tko je ovlašten za izdavanje potvrde da se radi o komunalnoj infrastrukturi – pročelnik upravnog odjela ili gradonačelnik? 

Mišljenja sam da potvrdu jedinice loklane samouprave iz članka 132. stavak. 1 Zakona o komunalnom gospodarstvu, kojom se potvrđuje da se radi o komunalnoj infrastrukturi koja je izgrađena do dana stupanja na snagu ZKG-a, a koja nije evidentirana u katstru ili nije evidenrirano njezino stvarno stanje izdaje izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave, odnosno gradonačlenik/općinski načelnik, koji ujedno i zastupa jedinicu lokalne samoprave koja je upravitelja te komunalne infrastrukture.

 

Je li čl.132. primjenjiv za evidentiranje parkirališta? Pitanje je u vezi s definicijom javnog parkirališta u početnim odredbama ZKG-a?

S obzirom na recentnu sudsku praksu Visokog upravnog suda RH daje se korigirani odgovor na gore postavljeno pitanje.

Naime, iako se prethodni odgovor temeljio na tumačenju resornog Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine da parkiralište koje na dan stupanja na snagu ZKG-a nije u vlasništvu JLS-a ne predstavlja komunalnu infrastrukturu, pa da se shodno tome ne može ni evidentirati odnosno upisati u katastru i zemljišnim knjigama na način propisan odredbama članka 132. ZKG-a, recentna sudska praksa Visokog upravnog suda RH ipak je zauzela oprečan stav.

Naime, u presudi posl.br. Usoz-336/2023-7 od 27. ožujka 2024. Visoki upravni sud RH je u postupku ocjene zakonitosti Odluke o proglašenju svojstva komunalne infrastrukture javnim dobrom u općoj uporabi za javna parkirališta na području Grada Paga zauzeo pravno stajlište da se odredba članka 60. stavka 3. ZKG-a, koja propisuje da su javna parkirališta uređene javne površine koje se koriste za parkiranje motornih vozila i/ili drugih cestovnih vozila s pripadajućom opremom na zemljištu u vlasništvu jedinice lokalne samouprave, odnosi samo na komunalnu infrastrukturu (javna parkirališta) koja se izgradila odnosno gradi nakon stupanja na snagu ZKG-a, dok u odnosu na ranije izgrađenu komunalnu infrastrukturu (javna parkirališta) ne vrijedi ograničenje vezano uz vlasništvo zemljišta na kojemu je komunalna infrastruktura izgrađena, što nedvojbeno proizlazi iz članka 132. stavka 3. ZKG-a.

Sud je stajališta da je odredbu članka 60. stavka 3. ZKG-a nužno razmatrati zajedno s ostalim, mjerodavnim, odredbama ZKG-a, osobito imajući na umu prijelazne i završne odredbe ZKG-a među kojima je i članak 132. koji se odnosi na komunalnu infrastrukturu izgrađenu do stupanja na snagu ZKG-a. A takva se komunalna infrastruktura (dakle, ona koja je izgrađena prije stupanja na snagu ZKG-a), prema navedenoj, izričitoj zakonskoj odredbi, evidentira u katastru i upisuje u zemljišne knjige kao neotuđivo vlasništvo odnosno suvlasništvo jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi i/ili javnog isporučitelja koji upravlja komunalnom infrastrukturom, neovisno o postojanju upisa vlasništva i/ili drugih stvarnih prava treće osobe.
Dakle, sukladno pravnom stajalištu Visokog upravnog suda RH ograničenje iz odredba članka 60. stavka 3. ZKG-a vezano uz vlasništvo zemljišta na kojemu je izgrađena komunalna infrastruktura javno parkiralište ne odnosi se na javna parkirališta koja su izgrađena prije stupanja na snagu ZKG-a, već se takva javna parkirališta mogu evidentirati sukladno odredbi članka 132. ZKG-a.

 

Ukoliko se ide na upis komunalne infrastrukture izgrađene prije stupanja na snagu zakona (prije 2018.g.), je li upisana infrastruktura samim upisom u katastar i zemljišne knjige legalna?

Da, komunalna infrastruktura koja je upisana odnosno evidentirana u katastru i zemljišnim knjigama na temelju odredbe članka 132. ZKG-a smatra se legalnom komunalnom infrastrukturom, kao javno dobro u općoj upotrebi, jer za istu više nije potrebno, a niti moguće ishoditi akte za gradnju, pa je upravo iz tog razloga u prijelaznim i završnim odredbama u članku 132. ZKG-a omogućeno „legaliziranje“ i sređivanje inovinsko-pravnog stanja takve komunlane infrastrukture koja je izgrađene prije stupanja na snagu ZKG-a.

 

Ukoliko smo potvrdu za komunalnu infrastrukturu u vlasništvu RH i elaborat izradili prije stupanja na snagu ovih izmjena, ali ga nismo poslali na provedbu u DGU, možemo li to učiniti sada ili moramo izraditi potvrdu i elaborat s novijim datumom? Pitanje je u vezi s odredbom čl. 16. izmjena Zakona. 

S obzirom na odredbu članka 16. ID ZKG-a mišljenja sam da bi bilo uputno izdati novu potvrdu jedinice lokalne samouprave da se radi o komunalnoj infrastrukturi s datumom nakon stupanja na snagu ID ZKG-a (nakon 21.12.2024.), te u tom smislu promijeniti i datum na geodetskom elaboratu izvedenog stanja KI koja se nalazi na zemljištu u vlasništvu RH.

 

Je li za postupanje komunalnog redara prema stranci koja uzurpira dio komunalne infrastrukture (npr. javni park) nužno da je u odnosu na tu površinu pokrenut postupak evidentiranja (izrađen geodetski elaborat + izdana potvrda JLS) ili je dovoljno pozvati se na odredbu ZKG i tvrditi da je nešto komunalna infrastruktura ili pozivati se na internu evidenciju da je nešto komunalna infrastruktura?

Mišljenja sam da za postupanje komunalnog redara prema stranci koja uzurpira dio komunalne infrastrukture (npr. javni park) nije nužno da je u odnosu na tu površinu pokrenut postupak evidentiranja u katastru i zmljišnim knjigama te komunalne infrastrukture. Međutim, svakako je bolja pozicija ako je već izrađen geodteski elaborat izvedenog stanja i proveden upis KI u ZK i Katastar.

 

Može li se apelirati na Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine da se za novo dobivene ovlasti obustave građenja zgrade na njihovim internetskim stranicama pod rubrikom obrasci rješenja – komunalni redari objave primjeri izdavanja dotičnih rješenja? 

Ogledni primjer rješenja možete preuzeti ovdje:

RJEŠENJE O OBUSTAVI GRAĐENJA ZGRADE. Ogledni primjer izradio M. Lovreta za Udrugu gradova.

 

Možete li pojasniti ovlasti komunalnog redara vezano za zahvate u prostoru za koje ne treba ni građevinska dozvola ni glavni projekt prema Pravilniku o jednostavnim građevinama i radovima, a izvode se npr. protivno odredbama prostornog plana? Pojašnjenje: primjer reklamnog panoa do 12 m2 koji se prema pravilniku gradi bez dozvole i projekta, postavljenog na privatnom zemljištu suprotno odredbi prostornog plana.

Članak 55. Zakona o građevinskoj inspekciji regulira postupanje redara vezano za uklanjanje građevine. Navedenim člankom u stavku 2. propisano je da u provedbi nadzora komunalni redar rješenjem naređuje investitoru, odnosno vlasniku uklanjanje građevine, odnosno njezina dijela, čijem se građenju prema posebnom propisu (Pravilnik o jednostavnim i drugim građevinama i radovima) može pristupiti bez građevinske dozvole, glavnog projekta, tipskog projekta i drugog akta, odnosno njezina dijela, ako se gradi ili je izgrađena protivno prostornom planu, propisu kojim se uređuje komunalno gospodarstvo ili drugom propisu. Navedenim rješenjem se određuje:

  • rok u kojem je investitor, odnosno vlasnik obvezan postupiti po rješenju i
  • način izvršenja rješenja putem treće osobe.

Rješenjem se također upozorava investitora, odnosno vlasnika da će se:

  • izvršenju rješenja putem treće osobe pristupiti ako se utvrdi da u određenom roku nije postupio po rješenju
  • izvršenje rješenja putem treće osobe provesti na odgovornost i trošak izvršenika.

 

U gradovima je i za znatno manje novčane kazne kod izdavanja rješenja dolazilo do verbalnih i fizičkih napada na komunalne redara prilikom njihovog postupanja. Pitanje glasi: tko će na terenu zaštiti redare od sličnih napada kada prekršitelji čuju za visoke novčane kazne?

Člankom 113. ZKG-a propisano je da su javnopravna tijela te pravne i fizičke osobe obvezne komunalnom redaru, bez naknade za rad i troškove, u roku koji im odredi, omogućiti provedbu nadzora i osigurati uvjete za neometan rad u okviru njegovih ovlaštenja. Ako se prilikom izvršenja rješenja komunalnog redara pruži otpor ili se otpor osnovano očekuje upravno tijelo u kojem su zaposleni komunalni redari ovlešteno je zatražiti pomoć policije.

 

Treba li se čekati da ministar donese Pravilnik o izgledu znaka obustave građenja ili se neovisno o tome može početi postupati?

Pravilnik o način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara Ministar bi trebao donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o dopunama Zakona o građevinskoj inspekciji, koji rok istječe 20. veljače 2025.

Člankom 57.a stavak 2. Zakona o građevinskoj inspekciji propisano je da komunalni redar obustavu građenja zgrade provodi zatvaranjem gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu, dok način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara tek treba propisati ministar gore navedenim pravilnikom (stavak 7.).

Bilo bi uputno sačekati da ministar donese navedeni pravilnik, kao provedbeni propisa nižeg reda, te se nadamo da će isti zaista i biti donesen u zakonskom roku. Međutim, u slučajevima kada je zaista nužno, zbog zaštite javnog interesa odmah obustaviti građenje zgrade koja se gradi bez izvršne građevinske dozvole, odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje ili bez glavnog projekta, kako ne bi nastala veća šteta koja bi se kasnije mogla teško otkloniti, smatram da bi se rješenje ipak moglo donijeti i obustaviti takva ilegalna gradnja iako pravilnik još nije donesen, te bi u rješenju trebalo svakako navesti i da je na zatvorenom gradilištu zabranjeno svako građenje do prestanka važenja mjere obustave građenja. Ukoliko bude žalbe na takvo rješenje službena osoba (komunalni redar) uvijek može postupajući po žalbi donijeti zamjensko rješenje, do kada će, nadamo se, biti donesen i spomenuti pravilnik.

 

Što je po Vašem mišljenju ukupni prihod ostvaren u hotelu? Npr. u hotelu može biti frizerski salon koji vodi osoba koja nije obveznik jer ima prostor u zakupu. Što čini prihod hotela? 

Mišljenja sam da se pod ukupnim godišnjim prihodom pojedinog hotela osim prihoda ostvarenog obavljanjem registrirane djelatnosti u tom hotelu smatra i prihod koji je hotel ostvario od zakupnine za svoj poslovni prostor koji je dao u zakup drugoj fizičkoj ili pravnoj osobi za npr. frizerski salon ili neku drugu djelatnost.

 

S obzirom da je odredba zakona da se prekršaj izdaje investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču, znači li to da se mogu izdati dvije kazne za istu radnju prema članku 61.e, jedna pravnoj osobi – izvođaču, a druga fizičkoj osobi – investitoru ili vlasniku?

Da, moguće je, jer je zakon predvidio mogućnost sankcioniranja sve tri kategorije osoba kao počinitelje navedenih prekršaja (investitor, vlasnik i/ili izvođač), ovisno o konkretnom slučaju, što je naglašeno veznicima „i/ili“, a nije izrijekom isključio mogunost tzv. paralelnog sankcioniranja. Dakle, moguće je npr. za isti prekršaj iz članka 61.e pokrenuti prekršajni postupak i protiv investitora i protiv izvođača radova.

 

Člankom 57. Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o građevinskoj inspekciji propisano je da način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara propisuje ministar pravilnikom. Je li taj pravilnik donesen jer to diktira primjenu navedenog zakona koji je već stupio na snagu. Isto tako spominjan je program-aplikacija u koju komunalni redar unosi lokaciju gradilišta. Koja je to aplikacija?

Pravilnik o način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara Ministar još uvijek nije donio, a trebao bi ga donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu Zakona o dopunama Zakona o građevinskoj inspekciji, koji rok istječe 20. veljače 2025.

Sukladno članku 57.b podaci iz rješenja komunalnog redara o obustavi građenja zgrade evidentiraju se i objavljuju u informacijskom sustavu prostornog uređenja (ISPU) od strane komunalnog readra koji je donio navedeno rješenje.

https://ispu.mgipu.hr/

 

S obzirom da ministar nije donio pravilnik o načinu pečaćenja gradilišta od strane komunalnog redara, a za izdavanje kazne izvođač mora nastaviti radove na zapečaćenom gradilištu, možemo li prije nego ministar donese pravilnik vršiti pečaćenje gradilišta, pa ako izvođač nastavi radove možemo li u takvoj situaciji izdavati kazne iz članka 61.b zakona?

Komunalni redar ne može zatvariti gradilišta zgrade postavljanjem posebnog službenog znaka na gradilište, odnosno zgradu dok god ministar ne donese Pravilnik o način zatvaranja i označavanja zatvorenog gradilišta od strane komunalnog redara, koji bi trebao biti donesen najkasnije do 20. veljače 2025.

U slučajevima kada je to zaista nužno, zbog zaštite javnog interesa odmah obustaviti građenje zgrade koja se gradi bez izvršne građevinske dozvole, odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje ili bez glavnog projekta, kako ne bi nastala veća šteta koja bi se kasnije mogla teško otkloniti, smatram da bi se rješenje ipak moglo donijeti i obustaviti takva ilegalna gradnja, iako pravilnik još nije donesen, dok bi u rješenju trebalo navesti da je gradilište zatvoreno i da je na zatvorenom gradilištu zabranjeno svako građenje do prestanka važenja mjere obustave građenja. Međutim, skrećem pažnju i da redar protiv takvog ilegalnog graditelja ima mogućnost pokrenuti i prekršajni postupak za prekršaj iz članka članak 57.a stavak 1. podstavak 1. i 2. za koji su propisane novčane kazne u članku 61.e.

 

Tko upisuje u ISPU podatke, redari ili inspektori? 

Sukladno članku 57.b podaci iz rješenja komunalnog redara o obustavi građenja zgrade evidentiraju se i objavljuju u informacijskom sustavu prostornog uređenja (ISPU) od strane komunalnog readra koji je donio navedeno rješenje.

https://ispu.mgipu.hr/

 

Mogu li se paralelno primjenjivati kazne iz čl. 61b i 61e? 

Mogu.  Novčane kazne iz članka 61.b su upravne novčane kazne kojima se izvršenik prisiljava na izvršenje rješenja komunalnog redara o obustavi građenja zgrade i koje se mogu izreči više puta (neograničeno puta) dok god izvršenik ne izvrši svoju obvezu iz rješenja i ne obustavi građenje. S druge pak strane novčane kazne propisane u članku 61.e su prekršajne novčane kazne koje se mogu izreči počinitelju prekršaja koji gradi bez izvršne građevinske dozvole, odnosno drugog odgovarajućeg akta za građenje ili koji gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi te takve prekršajne kazne nisu vezane za upravni postupak komunalnog redara kojim nalaže obustavu građenja zgrade. Navedene prekršajne kazne mogu se počinitelju za isti prekršaj izreči samo jedanput.

 

Kako utvrditi da nekretnina koja se gradi nema izvršnu građevinsku dozvolu? Dopisom vlasniku kojim se pozivamo na članak 43.st.2.točka 5. ZGI? 

Sukladno članku 43. stavak 2. točka 5. Zakona o građevinskoj inspekciji propisano je da je u provedbi nadzora komunalni redar ovlašten zatražiti pisanim putem od stranke točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu u nadzoru, dok je stavkom 45. propisano da su javnopravna tijela i stranke obvezne komunalnom redaru, bez naknade za rad i troškove, u roku koji im odredi, omogućiti provedbu nadzora i osigurati uvjete za neometan rad u okviru ovlaštenja propisanih člankom 43. ovoga Zakona.

Dakle, osim što komunani redar može i treba zatražiti od stranke da mu dostavi točne i potpune podatke i dokumentaciju potrebnu u nadzoru odnosno izvršnu građevinsku dozvolu, odnosno drugi odgovarajući akta za građenje odnosno glavni projekt, komunlani redar to isto može zatražiti i od nadležnog tijela za urbanizam koji izdaje akte o gradnji.

 

Kako je uređena naplata kazne stranim državljanima? 

Naplata kazne stranim državljanima je posebna problematika s kojom se susreću brojne jedinice lokalne samouprave, jer je dosta izazovno naplatiti novčane kazne stranim državljanima, posebno državljanima država koje nisu članice EU.

S obzirom da je zakon u članku 57.a predvidio da komunalni redar može donijeti rješenje kojim naređuje obustavu građenja zgrade investitoru, odnosno vlasniku i/ili izvođaču redar će procijeniti, ovisno o konkretnom slučaju, je li svrsishodnije rješenje donijeti protiv investitora ili vlasnika zemljišta ili pak izvođača radova, ovisno o tome tko mu je do njih u datom trenutku dostupan, jer je svrha donošenja samog rješenja da se radovi obustave čim prije. Ulkoliko je investitor ili vlasnik zemljišta odsutan i nalazi se u inozemstvu za zaključiti je da bi taj postupak moga trajati jako dugo, dok bi izvođač npr. uredno nastavljao radove na gradnji ilegalnog objekta. Ovisno o tome koga je komunalni readr naveo kao stranku u postupku, koja u određenom trenutku, kada rješenje postane izvršno postaje izvršenik, sukladno tome se rješenje o novčanim kaznama iz članka 61.b kojima se izvršenik prisiljava na izvršenje rješenja komunalnog redara (obustavu građenja zgrade) izriče toj osobi.

Za prekršajne novčane kazne propisane člankom 61.e zakona također je predviđeno sankcioniranje investitora, odnosno vlasnika i/ili izvođača, što procjenjuje komunalni redar ovisno od situacije u konkretnom slučaju.

Otvoreni natječaji

Svi natječaji

Besplatno se registrirajte

Besplatno se registrirajte

Registrirani korisnici imaju pristup većini naših zaštićenih materijala (ovisno o njihovim ovlastima unutar Grada). Zanimaju li vas koje su druge prednosti registracije?

Česta pitanja

Registrirani korisnici imaju pristup novoj kategoriji "Pitanja i odgovori" gdje mogu postavljati nova pitanja i odgovarati na već postavljena pitanja. Postavljeno pitanje automatski će se i bez moderiranja prikazati u kategoriji Na svako pitanje mogu odgovarati svi registrirani korisnici.

Prijava Registracija