Kako se Amsterdam bori protiv prekomjernog turizma?
Prema ljestvici Europskih gradova koji imaju problem sa prekomjernim turizmom iz rekordne turističke 2019. godine, Amsterdam je na visokom 8. mjestu s 12 turista na svakog stanovnika grada. Uzgred budi rečeno, naš Dubrovnik je na prvom mjestu sa čak 36 turista na svakog stanovnika.
Problem Amsterdama s prekomjernim turizmom složen je i zahtijeva sveobuhvatne strategije kako bi se očuvala kvaliteta života stanovnika, a istovremeno zadržala privlačnost grada za posjetitelje.
Prema ljestvici europskih gradova koji imaju problem s prekomjernim turizmom iz rekordne turističke 2019. godine, Amsterdam je na visokom 8. mjestu sa 12 turista na svakog stanovnika grada. Uzgred budi rečeno, naš Dubrovnik je na neslavnom prvom mjestu sa čak 36 turista na svakog stanovnika.
Amsterdam se nikako ne miri sa postojećom situacijom, te posljednjih nekoliko godina sve više radi na raznim rješenjima kako bi se situacija ublažila. Grad ima sveobuhvatan plan za ograničenje godišnjih posjeta od današnjih vrtoglavih 20 milijuna turista godišnje.
Koji su razlozi i posljedice prekomjernog turizma u Amsterdamu?
Amsterdam ima problem s prekomjernim turizmom iz nekoliko ključnih razloga.
1. Popularnost kao turistička destinacija
• Kultura i povijest: Amsterdam je poznat po svojoj bogatoj povijesti, kulturi, muzejima (poput Rijksmuseum i Van Gogh Museum), kanalima i slikovitim ulicama.
• Slobodan duh: Grad je poznat po liberalnom pristupu prema rekreacijskoj uporabi marihuane i prostituciji, što privlači specifičnu skupinu turista.
• Pristupačnost: Amsterdam je lako dostupan zahvaljujući velikom međunarodnom aerodromu Schiphol i dobroj prometnoj povezanosti unutar Europe.
2. Jeftini letovi i smještaj
• Niskotarifne aviokompanije: Povećanje broja niskotarifnih letova učinilo je Amsterdam dostupnijim većem broju turista.
• Platforme za iznajmljivanje smještaja: Platforme poput Airbnb-a omogućile su povećanje broja smještajnih kapaciteta, često na štetu lokalnog stanovništva koje je prisiljeno suočiti se s porastom cijena najma.
3. Marketing i promocija
• Intenzivne marketinške kampanje: Amsterdam je kroz godine ulagao mnogo u promociju kao turističke destinacije, što je dovelo do povećanja broja posjetitelja.
• Globalni trendovi: Porast popularnosti putovanja i želja za posjećivanjem svjetskih znamenitosti dodatno su potaknuli rast broja turista.
Posljedice prekomjernog turizma
• Pretrpanost: Prekomjerni broj turista stvara gužve na popularnim lokacijama, što smanjuje kvalitetu života lokalnog stanovništva i može smanjiti uživanje turista u posjeti.
• Održavanje infrastrukture: Povećani pritisak na javnu infrastrukturu, poput prijevoza, kanalizacije i javnih prostora, zahtijeva dodatna ulaganja i održavanje.
• Stanovanje: Porast cijena nekretnina i najma čini grad skupljim za lokalno stanovništvo, što može dovesti do gentrifikacije i iseljavanja stanovnika.
• Ekološki utjecaj: Veliki broj posjetitelja doprinosi zagađenju zraka, otpadu i potrošnji resursa.
Pogledajmo u nastavku koje sve mjere za ublažavanje problema prekomjernog turizma u Amsterdamu poduzima gradska vlast.

Slika: Turisti uživaju u posjeti Amstardamu, Izvor: Depositphotos
Amsterdam se obračunava s razularenim turistima
Turističke vlasti Amsterdama u travnju prošle godine pokrenule su online kampanju kako bi obeshrabrile određene turiste da posjete grad. Da, dobro ste pročitali, cilj je odbiti potencijalne posjetitelje, a ne privući ih, što je inače posao turističkih ureda.
Razlog za ovaj potez je opći umor mnogih lokalnih stanovnika od imidža grada kao party destinacije, koja privlači bučne mlade turiste željne opuštanja. To zauzvrat dovodi do proliferacije društvenih bolesti, poput trgovine drogom i sitnog kriminala. Zato vlasti imaju jednostavnu poruku za ljude koji planiraju posjetiti s takvim namjerama na umu – “Stay away” ili “Držite se podalje!”.
To je, naime, naziv kampanje obeshrabrivanja dolaska koju prate kratki video snimci koji prikazuju moguće sramotne i rizične posljedice divljeg noćnog provoda u Amsterdamu. Jedan video prikazuje mladića koji je kolima hitne pomoći odveden u bolnicu s implikacijom da se predozirao drogom, a drugi je prikazan kako ga je policija uhitila i zatim sljedeći je dan morao provesti u zatvoru.
https://youtu.be/X-q7V_0OkcI?si=zpZxkb-Bu9xmcgCG
Amsterdam postaje kreposniji
“Posjetitelji su i dalje dobrodošli, ali ne ako se nedolično ponašaju i stvaraju nerede. Tada mi kao grad kažemo: radije nemoj dolaziti, kloni se“, rekao je zamjenik gradonačelnika Sofyan Mbarki za gospodarska pitanja i akciju Inner City, dodajući: “Ali da zadržimo naš grad prihvatljivim za život, odlučujemo se za ograničenja umjesto za neodgovorni rast.“
Očito problematični turisti imaju određeni profil. To su obično mladi muškarci, u dobi između 18 i 35 godina, od kojih su mnogi iz Ujedinjenog Kraljevstva. Ta je skupina zapravo bila prva ciljana publika online kampanje, iako se kasnije proširila i na druge zemlje.
Na primjer, ako ovi muškarci pretražuju “momačka zabava u Amsterdamu”, “jeftini hotel Amsterdam” i “pub crawl Amsterdam”, vidjet će oglase upozorenja. Oglasi pokazuju rizike i posljedice uznemiravanja i prekomjerne upotrebe alkohola i droga.
Kampanja se periodički ocjenjuje i eventualno dalje razvija u nekom smjeru.
Vrijedno je spomenuti da ovo nije prvi put da se Amsterdam zakleo da će suzbiti dolazak turista koji su razulareni i ometaju normalno funkcioniranje grada. Još 2021. godine grad je postavio plan za održavanje svojeg mira bez turista iz doba pandemije, također tvrdeći da bi mogao zabraniti turistima svoje kavane s kanabisom.

Slika: Crvena četvrt u Amsterdamu, Izvor: Depositphotos
Amsterdam zabranjuje pušenje marihuane na ulicama
Lokalne vlasti u Amsterdamu ukidaju mnoge pogodnosti po kojima je nizozemska prijestolnica poznata. Prema službenom priopćenju u svibnju prošle godine, to uključuje zabranu pušenja marihuane na ulicama, kao i ograničavanje prodaje alkohola te ograničavanje broja ljudi i radnog vremena u četvrti Crvenih svjetala.
Jedan od glavnih prijedloga lokalnih vlasti u Amsterdamu je zabrana pušenja marihuane na ulicama. Time bi se, nadaju se, smanjio broj ilegalnih dilera. No, ako se to pokaže neuspješnim, razmišljalo bi se i o zabrani pušenja na terasama kafića. Tako se od svibnja 2023. i turisti i stanovnici suočavaju s kaznom od 100 eura za javno pušenje kanabisa u i oko četvrti crvenih svjetiljki, kako bi se “smanjile gužve i smetnje u tom području”.
Druga mjera odnosi se na pojedine ugostiteljske objekte i objekte za zabavu koji također imaju ugostiteljsku dozvolu. Ovdje ih vlasti žele natjerati da zatvore vrata u 2:00 ujutro od petka do subote, dok sada mogu ostati otvoreni do 3:00 ili 4:00 ujutro.
Osim toga, kako bi se bolje kontrolirale gužve u četvrti Crvenih svjetiljki, vlasti predlažu da se ne dopuštaju novi posjetitelji nakon 1:00 ujutro.
Gradski dužnosnici objašnjavaju da je taj potez izazvan rastućom stopom kriminala u središnjim četvrtima Amsterdama, posebno u vezi s ilegalnim uličnim dilerima. Stanovnici stare gradske jezgre posebno su pogođeni problemima masovnog turizma te zlouporabe alkohola i droga.
Prema priopćenju grada, turiste privlače ulični dileri i nesigurnost. Atmosfera može postati sumorna, posebno noću, jer se ljudi koji su pod utjecajem dugo zadržavaju u blizini. To dolazi s puno ulične buke, što dovodi do još više pritužbi stanovnika.

Slika: Noćni život u Amsterdamu, Izvor: Marcus Loke, Unsplash
Amsterdamske vlasti žele preseliti Crvenu četvrt u neboder na jugu grada
Gradske vlasti Amsterdama objavile su krajem prošle godine da su odabrale lokaciju za Erotski centar o kojem se dugo raspravljalo, a koji bi trebao zamijeniti popularnu, ali kontroverznu Crvenu četvrt u središtu grada De Wallen. Predložena lokacija bit će visoka zgrada smještena na Europaboulevardu blizu obilaznice u južnom okrugu (Zuid) glavnog grada Nizozemske.
Premještanje četvrti Crvenih svjetiljki na novu lokaciju dio je nastojanja lokalnih vlasti da očiste imidž Amsterdama i rebrendiraju grad kao živo, moderno urbano područje koje diše i brine za svoje stanovnike i želi u budućnosti više turista profinjenog tipa.
Zanimljivo je da se upravo sami stanovnici (za koje grad želi učiniti povijesnu četvrt De Wallen pogodnijom za život) uvelike protive premještanju četvrti Crvenih svjetiljki.
Još u lipnju 2023. anketa među stanovnicima prijestolnice pokazala je da je samo oko 20 posto za prijedlog. Otprilike 35 posto protivi se planu, a još 18 posto snažno se protivi ovoj ideji.
Za stanovnike četvrti Zuid pomak bi značio jednostavno prebacivanje sve buke, gužve i nevolja koje stvara četvrt Crvenih svjetiljki u područje koje je više obiteljsko i poslovno orijentirano. Sami zaposlenici također se uvelike protive premještanju, jer su sklopili neku vrstu saveza s organizacijama stanovnika koje prosvjeduju protiv tog poteza.
Ako se provede, prijenos okruga i nestanak svijetlećih crvenih prozora karakterističnih za Crveno svjetlo neće se dogoditi preko noći. Cilj Vlade je izgraditi centar koji će osim usluga takve vrste, nuditi usluge poput tantričkih radionica, feminističkih predavanja i kulturnih događanja.
Za sada je plan gradske Vlade da se prvo ove godine o tome napravi šira rasprava na Gradskom vijeću. Budu li promjene išle prema planu, predviđeni horizont za otvaranje novog centra bit će 2031. godina.
Amsterdam planira ukloniti kruzere iz središta grada
Još jedna mjera koju je grad Amsterdam počeo provoditi prošle godine – odlučio je zatvoriti svoj terminal za kruzere u središtu grada, čime se zapravo zabranjuju brodovi za krstarenje u središnjoj četvrti.
Na ovom potezu se radi od 2016. godine, a gradsko vijeće za tu odluku ima mnogo razloga koji se preklapaju. Nakon referenduma građana koje je pozivao na akciju u vezi s prenapučenošću i neugodnim ponašanjem, Amsterdam je krenuo u misiju smanjenja turizma općenito, a ne samo kruzera.
Grad ima sveobuhvatan plan za ograničenje ukupnih posjeta na 20 milijuna godišnje
Grad ima sveobuhvatan plan za ograničenje ukupnih posjeta na 20 milijuna turista godišnje, a ograničenje na kruzerski turizam usklađeno je s tim općim ciljem.
“Zadatak Amsterdama je smanjiti broj turista. Tome moraju pridonijeti sve strane u gradu, uključujući krstarenja“, stoji u priopćenju stranke na vlasti D66.
Odluka također ima veze s konkurentskim infrastrukturnim zahtjevima. Amsterdamska gradska vijećnica ima ambicije izgraditi most preko IJ-a kako bi se povezala s rastućom četvrti Noord, koja je jedno od rijetkih područja dostupnih za dodavanje prijeko potrebnog stambenog fonda. Gradsko vodstvo smatra da izgradnja mosta ne bi bila moguća ako bi kruzeri morali prolaziti do terminala za kruzere. Zbog cijene i pristupačnosti, grad bi želio izgraditi most do visine od samo 10 metara, daleko manje od onoga što je potrebno za kruzere.
D66 i njegovi vladajući partneri također su zabrinuti zbog zagađenja i emisija povezanih s klimom s brodova, uključujući i CO2 i metan iz LNG-a. Krstarenje temeljeno na ugljiku “ne odgovara održivim ambicijama našeg grada“, rekla je čelnica stranke D66 Ilana Rooderkerk u izjavi.
Amsterdam poduzima nove korake u borbi protiv prekomjernog turizma pokretanjem planova za premještanje terminala za putnička krstarenja izvan središta grada.
Što se vremenskog okvira tiče, plan je da do 2035. nijedan od brodova neće moći pristati u kultnoj prijestolnici. Srednjoročni je cilj gotovo prepoloviti broj brodova za krstarenje kojima je dopušteno pristati na Putničkom terminalu Amsterdam (PTA). Trenutačno je dopušteni broj kruzera 190, ali planira se smanjiti na najviše 100 od 2026. Dogovoreno je da će Rotterdam na jugu primiti više od 40 brodova koji nisu dobrodošli u Amsterdam od 2026.

Slika: Amsterdam će zabraniti ulaz kruzerima u centar grada, Izvor: Dirk Schmidt, Pixabay
Od ove godine Amsterdam ima turističku pristojbu koja je najviša u Europi
Gradsko vijeće Amsterdama prošle godine donijelo proračun za 2024. godinu, a jedna od najupečatljivijih promjena u njemu bilo je povećanje boravišne pristojbe za osobe koje posluju u ugostiteljskom sektoru. Povećanje boravišne pristojbe planirano je i za putnike na kruzerima.
Boravišna pristojba porasla je na 12,5 posto, te je time postala najskuplja naknada te vrste u Europskoj uniji.
To znači da je s prosječnom cijenom sobe od 175 eura po osobi porast rezultirao povećanjem s 15,25 na 21,80 eura po noćenju ove 2024. godine. Porez za putnike na kruzeru povećao se s 8 na 11 eura po posjetitelju.
Prenosimo Vam dio službene obavijesti sa stranice gradske uprave:
Ako posjetiteljima izvan grada nudite plaćeni smještaj, morate platiti boravišnu pristojbu (toeristenbelasting). Ovaj porez ne odnosi se samo na hotele, apartmane i kampove, već i na fizičke osobe koje svoje domove koriste za iznajmljivanje ili smještaj s doručkom.
• hoteli: 12,5% od cijene noćenja bez PDV-a
• kampovi: 12,5% od cijene noćenja bez PDV-a
• najam za odmor, noćenje s doručkom i smještaj za kraći boravak: 12,5% cijene noćenja bez PDV-a
Jednodnevni izletnici također će u budućnosti morati platiti
S druge strane, lokalna vlast nastoji ublažiti utjecaj inflacije na lokalno stanovništvo kroz razne subvencije i sheme. Na primjer, porez na imovinu i cijene parkinga ostale su na prošlogodišnjim stopama.
Hester van Buren, savjetnik za financije, objasnio je tada odluku na sljedeći način: „Mnogi stanovnici Amsterdama još uvijek se bore da održe glavu iznad vode zbog naglo povećanih cijena. Troškovi za stanovnike neće se dalje povećavati 2024. godine. Povećat će se boravišna pristojba: posjetitelji će tako pridonijeti glavnim zadaćama grada. To nam omogućuje da se uhvatimo u koštac s posljedicama prekomjernog turizma i uložimo dodatne napore da održimo ulice čistima i riješimo akutne probleme u četvrtima.”
Tako će turisti koji hrle u popularni nizozemski grad na kraju plaćati za održavanje četvrti i infrastrukture. U biti, to stvara cirkularnost u upravljanju turističkim tokovima.
Štoviše, Van Buren je također izjavio za DutchNews.nl da je bilo razgovora u upravi o uvođenju neke vrste naknade za dnevne izlete, slične onoj uvedenoj u Veneciji.
Amsterdam postavio nova pravila za život i posjete gradu od 2024. godine
Službena stranica grada Amsterdama objavila je krajem prošle godine da će postojati nova pravila, koja će se primjenjivati za život u gradu od 1. siječnja 2024. Iako na prvu ovo može zvučati pomalo pokroviteljski kao roditelj koji maše prstom prema zločestom djetetu, podrobniji pogled zapravo otkriva temeljnu misiju nizozemske prijestolnice da se rebrandira kao grad koji je inkluzivniji i otvoreniji za svoje stanovnike, a nije samo tematski park za turiste kojima pruža priliku da se razuzdaju.
Nova pravila također se mogu vidjeti u kontekstu amsterdamske nove imidž kampanje pod nazivom “Renew Your View”. S jedne strane, grad svoju volju za promjenom komunicira građanima, s druge strane to isto čini potencijalnim posjetiteljima.
Nova pravila stanovanja
Početkom ove godine gradske vlasti na snagu su stupli propisi kojima se želi ograničiti broj privatnih turističkih najmova (poglavito se tu misli na Airbnb) i povećati ponudu stanova za studente, nastavnike i policajce na obuci.
Maksimalni broj noćenja s doručkom (B&B) sada je određen za svaki okrug. Maksimalni dopušteni broj tih objekata smanjit će se za 30 posto. To znači da se u prometnim dijelovima grada, posebice u centru, više neće izdavati dozvole za noćenje s doručkom. U tim područjima u sljedeće 4 godine ne može se dodati novi B&B.
Grad će također ograničiti domet svoje politike na davanje prioriteta stambenog zbrinjavanja mladim ljudima koji su u gradu živjeli najmanje 6 godina u proteklom desetljeću. To znači da će veći dio domova za mlade ostati dostupan i mladima koji ne ispunjavaju uvjet obveze.
Izbacivanje turističkih trgovina iz centra
Osim toga, Amsterdam nastavlja nastojati ograničiti svoju turističku privlačnost, a posebno za bučnu publiku željnu zabave i kiča.
Kao dio ove borbe, nizozemsko Državno vijeće je donijelo odluku da grad smije prestati izdavati dozvole za suvenirnice u središnjem području nakon što su trgovci ovu odluku osporili.
Amsterdam svojom borbom protiv turističkih trgovina želi spriječiti stvaranje monokulture u središtu grada. Diverzifikacijom ponude, otvaranjem trgovina namijenjenih široj publici, poput knjižara, trgovina odjećom, teretana ili frizerskih salona, očekuje se da će centar grada postati privlačniji i lokalnom stanovništvu.

Slika: Poznati Hotel De L’Europe u Amsterdamu, Izvor: Depositphotos
Amsterdam zabranjuje izgradnju novih hotela
Kao najnoviji potez ove godine, Grad Amsterdam objavio je da proširuje ograničavanje koje je na snazi od 2017. godine, a koje je otežalo otvaranje novih hotela na njegovom teritoriju. Nova uredba kaže da nikakvi novi hoteli neće biti dopušteni u nizozemskoj prijestolnici, osim ako se neki stariji zatvori.
Službena politika Amsterdama ograničava broj hotelskih boravaka u gradu na ispod 20 milijuna
Međutim, prošle je godine ukupan broj dosegao 20.665.000 isključujući krstarenja i iznajmljivanje na odmoru. Taj se potez smatra dijelom sveukupne Stay away strategije, o kojoj ste detaljnije čitali početkom ovog članka.
“Ipak, prije nego što zabrana konačno stupi na snagu, u Amsterdamu se planira otvoriti 26 novih hotela. Razlog za to je taj što su ti objekti već bili licencirani ili zato što to dopuštaju lokalni zakoni o zoniranju,” rekao je šef gradskog turizma Sofyan Mbarki, prema nizozemskim vijestima.
U svakom slučaju, čak i kada se ispunjava pravilo da se novi hotel otvara tek kada se neki od starih zatvori, novi hotel mora zadovoljiti određene kriterije. Broj spavaćih mjesta u objektu ne bi trebao biti veći od onog koji zamjenjuje, a novi hotel bi trebao biti kvalitetniji – na primjer, održiviji.
AUTOR: Dražen Keresteny, mag.ing.el., Konzultant za digitalizaciju, Smart City i security
099 5373 900, drazen.keresteny@exe.cutor.eu